Dagens skolor gör mig livrädd.

Jag har precis kommit hem från ett besök hos min storasyster som jobbar som lärare med bland annat klasserna 1:an och 2:an men hon stöter även på tredjeklassare på rasterna och det jag får höra från henne är helt obegripligt.
 
Barn mobbar andra barn, helt oprovocerat förstör någon annans sak, är uppkäftiga mot lärare och det värsta är, att lärarna gör inget åt det. Eller kan inte göra något åt det. I högstadiet får jag höra om barn som mordhotas av andra barn helt öppet genom att skriva det på skolans väggar. Rektorn reagerar inte alls. Utan det är föräldern till de mordhotade barnet som får ringa upp rektorn och frågar vad fan som händer. Till svar får hon höra; "men du vet ju hur barn är, det är bara på skoj".
 
Hur FAN kan det vara ROLIGT att läsa att någon vill mörda en?? Vart i helvete ligger komiken i det? Hur fan kan man som lärare eller rektor på en skola låta detta ske utan några som helst konsekvenser? För att dem är barn och det bara är på skämt? Det var fan det dummaste jag hört. Vad ger det för signaler till våra barn? Att det är okej att bete sig så, för ingen bryr sig. 
 
Elever får ha mobiler på lektionerna, mössa och jackor likaså, de kastar suddigumm på varandra och läraren reagerar inte. Och så klagar föräldrarna på att eleverna inte kan koncentrera sig eller får dåliga betyg. Föräldrarna anmäler lärare som tar mobilerna från eleverna på lektionstid, så fort en lärare säger ifrån blir dem anmälda av föräldrarna för att ha kränkt barnen. Jag blir helt stum av att lyssna på hur dagens skolor ser ut. De lärare som precis tagit examen och ska in på skolorna och jobba får höra att det är pedagogiskt att inte vara aktoritär. I värsta fall (och inte så jävla ovanligt heller) så är de inte ens utbildade lärare som jobbar på skolorna och har ingen aning om hur man lär ut.
 
Hur fan ska våra barn kunna lära sig när lärare inte får lära ut och när barnen inte behöver lyssna? Hur fan ska det kunna bli en förbättring om man inte får agera? Och vart fan är skolsystemet på väg när skolan är en jävla lekplats och en fristad till mobbare istället för en utbildningsplats? Där man ska göra sig beredd inför arbetsmarknaden och kunna ta ansvar och bli självständig. Att sitta och lyssna på allt detta gör mig helt ärligt jävligt mörkrädd. Jag gissar att Hallstahammar inte är den enda kommunen heller som har det här problemet. 
 
Jag tänker självklart på framtiden och när min egen son kommer börja skolan. Inte fan vill jag att han hamnar på en skola där det inte finns några regler, någon läroplan som fungerar eller någon som helst respekt mot lärarna eller sina klasskamrater. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: