Jag är inte stark.

Ända sen jag började prata om min förlossningsdepression så får jag höra att jag är stark. Modig. Ibland värmer det i hjärtat att få höra. Ibland blir jag frustrerad. För ofta stämmer det inte. Jag är inte stark. Som ikväll. Lucas har haft ögoninflammation och jag tyckte det såg så pass bra ut idag att han fick vara på dagis. På eftermiddagen när min syster hämtade honom var han hängig och ögoninflammationen tillbaka. Jag kände mig hemsk som inte hade låtit honom vara hemma längre. Och som jobbat så sent så jag var inte hemma förrän han skulle läggas.
Hej dåligt samvete.
 
Min syster följde med oss hem för att hjälpa till att ge salva. Lucas avskyr det så mycket att han gråter och vrider sig i panik. Det skär i hjärtat. 
Hej ångest.
 
När min syster åkt så fick han välling och blev lugn en liten stund. Tills vällingen tog slut och då började han gråta igen. Hejdlöst och hostar så att han kaskadspyr över hela golvet och hela mig. Där och då känner jag att jag vill ge upp, sätta mig i ett hörn och bara gråta.
Hej paniken.

Där och då är jag inte stark. Utan väldigt svag. Men jag har insett att det är helt okej. Man får vara svag. Jag tycker det är så ledsamt att man anses vara stark för att man visar att man är mänsklig. Att man anses vara modig för att man pratar om något som borde vara självklart att prata om. Det handlar om ens hälsa. Vi frågar ständigt "hur mår du?" Men hur ofta är vi verkligen beredda på att få eller ge ett ärligt svar? Och hur beredda är vi på att ta emot det svaret? Det är där förändringen behöver ske. Det ska inte behövas anses vara starkt eller modigt att prata om hur man mår. Oavsett hur man mår.
 
Nu sitter jag här i mörkret med min kopp té, spyor i håret, med gråten i halsen och Lucas sover. Det är alldeles tyst och jag har ingen att ringa för min telefon vill inte ha någon täckning.
 
Ensam. Svag. Och vet ni. Det är helt okej.
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Älskar dig.

2014-10-02 @ 22:18:05
Postat av: EmmaNyberg

Puss på dig

2014-10-02 @ 22:31:38
URL: http://viskablitre.blogg.se
Postat av: Anonym

Måste ändå skriva att du är modig ❤️
Tack för att du delar med dig till oss andra. Jag tänker att genom berättandet hjälper man andra. Därför tycker jag om att ge inspirationskonserter där jag berättar om mitt liv. Om vi hjälps åt så blir det kanske en aning lättare. Kram

2014-10-02 @ 22:39:46
Postat av: Malin

Skickar en kram. Det är hemskt när det blir sådär, när det dåliga samvetet gnager, frustrationen kommer, orken är helt slut... Jag tror som du, att det är viktigt att prata om det, samtidigt tycker jag att det är det som är svårt.

Det är precis som du skriver, om någon frågar hur jag mår, så svarar jag alltid bra för jag orkar inte förklara alltid. Något jag själv har lärt mig de senaste åren är att aldrig fråga någon hur den mår om jag inte är beredd på att få ett annat svar än "bra".

Hoppas att det är bättre idag.
Kram igen!

Svar: Nej, det är inte alltid man orkar eller vill förklara heller. Och det är helt okej. Men som du säger är jag också noga med att fråga någon hur den mår om jag verkligen vill veta och är beredd på vilket svar som helst. Och frågar någon mig nu hur jag mår, ja då får dom vara beredda på att veta svaret också. Oavsett om jag har en bra eller dålig dag.
Idag har det varit en bra dag. Tack så mycket
kram!
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2014-10-04 @ 17:32:08
URL: http://malinlorentzon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: