Jag har aldrig varit den som blivit sjuk

Knappt så att jag är förkyld. På något sätt har jag aldrig behövt kryssa i några rutor i hälsojournalen. Inga nervsjukdomar, inga njurproblem, ingen migrän, ingenting. 
 
Tills nu. Idag var jag hos min barnmorska (mvc) för att förnya mitt recept på p-piller. Och vi gick igenom den där listan man fyller i om man har någon sjukdom själv eller har någon familjemedlem som har drabbats av dem. Psykisk ohälsa fanns med på listan. Där var jag. Där är jag. Från att ha varit frisk så kommer jag nu alltid att behöva påminnas om depressionen varje gång jag ska fylla i en hälsodeklaration. Jag hade hoppats på att när jag blir helt frisk så behöver jag inte heller påminnas om den längre. Jag kan gå vidare i livet, gå starkare och rakare i ryggen, jag kan veta varför. Men jag vill inte påminnas om den.
 
Det kändes inte rätt att fylla i något som jag hela tiden tänker hade kunnat förhindras. Kanske hade jag inte drabbats om jag vetat mer tidigare, bett om hjälp tidigare. Kanske överdriver jag mina känslor. Men det är ändå mina. Och precis så jag känner. Den finns där nu och kommer alltid att förfölja mig, genom hela livet. Det där jävla krysset vid "psykisk ohälsa".
 
 


Kommentarer
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Jenny! Vet du vad! Det är jättejobbigt det du är inne i nu. Och kommer säkert vara jobbigt ett bra tag framöver. Men när det släpper, när du kommer in i nästa stadie i livet, kom ihåg att vara stolt över att du tagit dig igenom den här perioden!!! Du lär dig säkert massor om dig själv, om världen och om livet i o m att du får kämpa. Det är inget fult eller konstigt att få en förlossningsdepression. Inget som du behöver skämmas över eller bara se tillbaka på som något som bara är dåligt. Vänd på det och tänk att varje gång du behöver sätta det där krysset, då ska du omfamna den styrka och vishet du har som hjälpt dig. Något värt att fira! Varje gång du måste sätta ett kryss kan du ju också se till att du gör något extra roligt och fint med familjen. En god middag eller liknande. Vänd på det! ♥♥♥

Svar: Tack för dina fina ord Laila. Jag hade inte en tanke på att man kan vända det till något bra. Det ska jag göra. Tack. <3
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2014-08-28 @ 19:23:44
URL: http://lailavillebeck.blogg.se
Postat av: Lisa

Hände mig också häromdagen.. är van att kryssa i vid astma och säga att det har jag en gång/år. Nu frågade jag sköterskan "utmattningsdepression pch ångest" är väl psykisk ohälsa..kanske??? Hon nickade.

Jag blev lite nedstämd, meen kände att det viktigaste är att jag blir frisk :-)

Kraaam ♡

Svar: Ja jag blev också lite nedstämd. Men mest arg. Eller både och. Jag vet inte. Men ja det viktigaste är att vi blir friska :) <3
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2014-08-28 @ 19:24:24
URL: http://lillategelhuset.blogg.se
Postat av: Emma - williams mamma

Va fin bild och härlig header!

Klicka gärna in hos mig
/Emma

2014-08-29 @ 07:18:53
URL: http://www.nattstad.se/Emmahjorth

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: