Eftervärkar

Jag fick tips om en bok som handlar om förlossningsdepression och var såklart tvungen att klicka hem den direkt. Den heter "Eftervärkar" och man får följa Sara när hon och hennes David får en son och om hur Sara börjar må sämre och sämre. Jag blev dock lite besviken. Texten hoppar väldigt mycket fram och tillbaka från dåtid till nutid och jag hade svårt att hänga med i vad som var vad. Jag fick läsa om flera stycken för att hänga med. Och jag tycker inte heller att den gav en så stor inblick i själva depressionen. Utan mer att man fick veta att hon hade en depression och att hon mådde väldigt dåligt, men allt det svåra, jobbiga, alla utbrott fick man inte veta något om på ett djupare plan. Några ångestattacker och lite panik. Men inte i den grad att jag kände igen mig. Kanske förväntade jag mig att läsa om mig själv? Och blev besviken när det inte stämde in på mig?
 
Varenda person som nämns i boken beskrivs otroligt detaljerat. Även hennes känslor. Men det går aldrig över en viss gräns. Och det går aldrig över på hennes son, utan boken handlar om Sara. Vissa stycken kunde jag känna igen i mig själv. Men dem var lite för få för att jag skulle känna att tiden jag la ner på att läsa boken var mödan värt. Tyvärr.
 
Kanske är det så att man inte ska läsa den när man själv är uppe i det. När man själv går igenom det. För alla är så olika och en depression utspelar sig på olika nivåer och sätt för var och en. Det känns bra att det i alla fall finns en bok där ute som tar upp ämnet. Men då det var sådan distans från Saras situation och min så det gick inte att få grepp om boken på det sätt jag tror man ska få för att förstå. Och det borde finnas fler böcker som denna. Fast som går ner på djupet. Ordentligt.
 
Finns det fler som har läst den? Vad tycker ni om den?
 
 


Kommentarer
Postat av: Amy

Den måste jag läsa!

Svar: du kan få köpa den av mig för 170kr :)
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2014-08-05 @ 07:35:41
URL: http://hemmetivitt.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: