Att amma

Under graviditeten frågade min barnmorska mig om jag hade tänkt att amma mitt barn. Självklart svarade jag, om det funkar så. Jag tyckte att jag fick mycket information om amning och hur man får igång amningen. För det är så självklart för många att amningen bara ska fungera från start. Det är ju det naturliga sättet att mata sitt barn. Barnet vet vad den ska göra och mjölken rinner till. Sen är det bara att köra. Eller?
 
Jag trodde det funkade så. Men det gör det inte. Av olika anledningar så finns det dom som inte kan amma, som inte har tillräckligt med mjölk, som inte får till tekniken eller av andra anledningar får kämpa med amningen. 
 
Då jag blev snittad så väntade man till andra dagen innan vi började prova amma. Jag frågade flera gånger om vi inte skulle prova amma, men fick till svar att han hade reserver så det räckte första dygnet. På tredje dagen på BB så vägdes Lucas och han hade då gått ner 500gram, vilket är för mycket. Vi hade inte kommit igång med amningen ordentligt då. Han tog inte bröstet så jag fick använda en amningsnapp för att göra det lättare för honom. Vilket funkade. Men det krävs också mjölk för att kunna ge han det han behöver. Vi fick börja med ersättning som tillägg och amma varannan timme. Det blev en väldigt lång natt och det kändes som om jag inte gjorde annat än att amma. Men han gick upp igen och vi fick åka hem dagen därpå. 
 
När vi kom hem skulle vi fortsätta med ersättning och två dagar senare åkte vi in på återbesök för vägning igen för att se om han hade gått upp mer. Det hade han och vi fick rådet att trappa ner på ersättningen, vi fick även en ny tid två dagar senare. Men när vi trappade ner på ersättningen gick han ner i vikt igen så det var bara att börja med ersättningen igen. Nu har han gått upp fint i vikt igen och jag började tänka tanken på att kunna helamma. Men som med allt annat så blir det inte riktigt som jag tänkt mig. Lucas blir inte nöjd med bara bröstmjölk. Jag vet inte varför. Kanske har jag inte tillräckligt med mjölk eller så är den inte tillräckligt fet. Så vi fortsätter ge ersättning efter amning för att få en nöjd bebis. 
 
Jag hade önskat att fler pratade högt om när amningen inte fungerar. För många skäms när man inte kan amma men gärna vill. Jag känner mig som en dålig mamma och klandrar mig själv. Men det finns inget man kan göra åt det. Ibland funkar det helt enkelt inte. Och det är helt okej. 
 
 


Kommentarer
Postat av: Magge

Du har helt rätt, det är helt okej och man är inte en sämre mamma för det.
Det ända som är viktigt är att ni har en nöjd bebis.
Du är världens bästa Lucas mamma.
Kram

2013-07-30 @ 14:37:36
Postat av: Anonym

Jag klarade inte att amma mina barn(Hugo lyckades jag med i 3 månader MED ersättning). Och det är blandade känslor... Tack för att du delar med dig! Kram Katrine

2013-07-30 @ 14:57:10
Postat av: Lisa

Jag kan inte annat än att hålla med. Det finns inget att läsa om svårigheterna som faktiskt kan bli med amningen, varken före eller under amningen får man tips heller.
Vi fick lära oss "the hard way" med både första och andra barnet.
Vi kämpade med amning, pumpade och grejade och gav ersättning på det. Det kändes som att jag var konstant vaken och som att han var konstant hungrig. Blödande sår, feber, alvedon och bölder fick jag ingen hjälp med förrän jag skrek HÖGT. Då fick jag riktig hjälp och penicillin.

Nu med tredje barnet sa jag innan, "funkar det inte skiter jag i det på en gång".. Men nu var det helt annorlunda, funkade mycket bättre ☺

Det viktigaste och ENDA som är viktigt är att bebis OCH mamman&pappan mår bra, inifrån och ut ♥

Kram på er!
www.amningshjalpen.se ska vara bra..

2013-07-30 @ 15:06:53
URL: http://lillategelhuset.blogg.se
Postat av: Anna

Du ska absolut inte klandra dig själv Jennie! Och du är verkligen inte en dålig mamma för att du att du inte kan helamma! Lucas verkar vara en helt fantastiskt liten kille som ser galet nöjd ut. Han har två föräldrar som älskar honom bortom ord och gör allt för honom - och det är DET som räknas, inte att du inte kan helamma.

Och du är inte ensam om dina känslor eller situationen...
För mig fungerade inte amningen heller (gav ersättning från dag3) trots 4v hårt kämpande, så vet vad du går igenom. Men det går inte att tvinga fram, går det inte så går det inte, så klandra verkligen inte dig själv utan känn stolthet över att du trots allt kunnat amma en del! För Lucas är du ändå världens bästa mamma som finns där när han har ont i magen, som bär & myser, som ger trygghet och visar världen.

2013-07-30 @ 15:34:58
URL: http://subclip.se
Postat av: LillaJag-

Rent av kasst att det ska kännas så! Jag klarade av att amma i 3 mån men lillen hade kolik och troligtvis mjölkintollerant. Jag hade ont i varenda del av mina muskler för att jag fick gå runt och bära på honom och led fortfarande av foglossning och från att min svanskota knäcktes under fl. Mina alternativ var att utesluta alla slags mjölkprodukter ur min kost- men det lilla jag hann få i mig mellan skrik och amning var just med någon mjölk i. Höll på att gå under så vi gick över till mjölkfri ersättning och LOSEC. herre!! Fick plötsligt lite ro. Känner jag skuld? Inte alls. Så är livet. Vissa saker funkar och andra inte!

2013-07-30 @ 15:48:06
URL: http://lillajagfoto.blogspot.com
Postat av: Kostologik - Mickan

Du är inte en sämre mamma! Jag vet precis vad du går igenom. Det finns både för och nackdelar med båda. Ersättning blir de fortare mätta på och för mig var det avgörande att ge upp amningen på sista barnet, jag slet som ett djur men han blev inte mätt förrän jag trots konstant amning gav honom ersättning som tillägg. Glöm inte att glada mätta barn ger en glad mamma och det är det viktigaste!

2013-07-30 @ 16:14:17
URL: http://www.lchfklubben.se/kostologik
Postat av: madde

En vän till mig hade samma problem nyligen. Men i hennes fall fick de inte svar förrän en tid efter då hon under tiden försökt allt och Ammat konstant typ. Hon fick reda på att hennes mjölk var för näringsfattig och började med ersättning. Mysigt tycker de för då kan pappan också vara med och dela erfarenheten och vara delaktig på ett helt annat sätt. Det gäller att se fördelarna istället för att klanka ner på dig själv. Så länge ert barn mår bra finns det ingen som kan klanka ner på dig eller er som föräldrar. Kämpa på Jennie!

Svar: jag är lite misstänksam på att min mjölk antingen inte är tillräckligt fet eller att det helt enkelt finns för lite. Så det är ju bra att ersättning finns!
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 16:27:37
URL: http://leneet.blogspot.com
Postat av: Maria

Det är tråkigt när det inte fungerar! Tur att vi har så bra ersättning i Sverige :) idag tycker jag att det känns lika vanligt att amma som att inte amma. Det säljs mycket mer ersättning nu än vad det gjordes förr. Så du är ju långt ifrån ensam :) hälften av mina mammavänner ger ersättning, alla av olika anledningar och "problem" :)

Svar: ja det är så sant!
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 17:37:16
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Evelina -Sofias mamma

Jag hade bara hört om mammor som ammade sina barn och jag tänkte, ja det ska väl funka, men icke!
Sofia vägrade ta bröstet så jag fick punpa, men jag hade så lite att jag fick ge ersättning och efter 3 veckor(!) hade jag inget kvar! Men det blev "folk" av henne med, en livlig, busig unge! Som tidigare kommentarer ,du är inte ensam! Du har en riktigt söt liten kille! Kram!

Svar: tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Man tror att man är ensammast i världen, men det är man inte, det är bara det att man inte pratar om det öppet. Tråkigt tycker jag, för stöd är viktigt.
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 21:06:44
URL: http://evelinalinnea.blogg.se
Postat av: Cilla

Jag kunde bara amma i 16dagar pga olika anledningar, men både jag & sambon tyckte att det var mysigt å ge ersättning för då kunde han också vara delaktig och vi delade på nätterna ( hon är född i semester tid)
Självklart hade jag velat amma mer, men jag hade hellre en nöjd bebis! :)
Kan varmt rekommendera MAM- anti kolik flaskorna, dom är verkligen toppen! :)

Svar: ja det finns fördelar med att ge ersättning också, så pappan får vara med och dela upp nätterna, så gör vi med nu. :)
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 21:42:24
URL: http://sodergards.blogg.se
Postat av: Mia

Så hade jag det med mitt första barn med, jag fick köra dubbelt, men det kunde jag göra en tid..
Det som jag såg som positivt i detta var att pappan till min son kunde mata honom med och han var inte helberoende av mig.. Härligt för oss alla tre var det =)

Kram Mia

Svar: ja det är ju såklart en fördel att även andra kan mata barnet :) Känns skönt att ha den tryggheten så man inte själv har all press på sig.
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 22:11:43
URL: http://nattmia.blogspot.com
Postat av: Janika

Du är världens bästa mamma till Lucas <3

Svar:
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-07-30 @ 23:31:10
Postat av: Maria

ja självklart kommer vi att besikta huset :)

2013-07-31 @ 08:03:23
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Jag ammade knappt nånting med Jenny. I början var hon så liten eftersom hon var för tidig så hon fick inte till sugtekniken så vi körde med ersättning. Vi fortsatte med det sen för jag var inte bekväm med att amma eftersom det inte hade funkat nå bra. Jag fick bara ångest av tanken på amning så vi la ner det, det viktigaste är att både barn och mamma mår bra. Att inte amma var helt rätt beslut för mig :)

Svar: precis, det viktigaste är att mamma och barn mår bra :)
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-08-02 @ 22:58:15
URL: http://www.mwfotografi.se/blogg
Postat av: Jela - Blivande 2-barnsmamma

Fint skrivet!

Svar: tack :)
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-08-17 @ 00:11:13
URL: http://jeliz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: