Det här med träning

Många förknippar träning med att gå ner i vikt. Alldeles för många faktiskt. Att träna behöver inte ha något med att gå ner i vikt att göra. Även om det såklart även bidrar till det också. Men det beror mycket på hur man är som person, vad för typ av träning man håller sig till och sitt eget mål med träningen.
 
Så fort jag säger att jag tränar så får jag till svar: Men du behöver inte gå ner i vikt.
 
Och nej, det är inte mitt mål heller. Jag vill må bra, hålla god fysik, ha bra kondition och kunna jobba med foto ett bra tag framöver. Det är inte många som inser hur tungt det är att vara fotograf egentligen. Ryggar, axlar och knän tar stryk. Styrketräning är därför en väldigt bra träningsform för att förebygga skador. Och med styrketräning går man oftast UPP i vikt, eftersom muskler väger mer än fett.
 
Men jag älskar också att springa. En stund för mig själv i skogen med min musik i öronen och inget annat i tankarna. Hur. Underbart. Som. Helst. Prova. Du kommer inte ångra dig.
 
 
Idag var det första gången på tre veckor som kroppen började göra som jag vill igen. Efter en långdragen förkylning var det skönt att kunna springa 4,5km utan att stanna. I början gick jag. Får hoppas det går lika bra imorgon också. Nu blir det dusch och sedan jobba!


Kommentarer
Postat av: Emma B.

skitbra inlägg! :D Förstår vad du menar, får precis samma reaktion.

Svar: tack! Ja, jag tänkte inte skriva ett sånt här inlägg från början, utan bara att jag faktiskt hade tränat, men visste att då skulle kommentarerna "men du behöver inte gå ner i vikt" komma in, så då blev det lite längre :P
MissJeni

2012-08-14 @ 11:17:21
URL: http://emmasviktiga.blogg.se
Postat av: Emma B.

SVAR: Ja, för mig är de ju rätt uppenbart att jag måste gå ner i vikt så de får jag inga kommentarer på. Men däremot förknippar alla träning med vikt och tror det är enbart därför jag tränar. Men i själva verket är det för att kroppen ska må bra då jag bär på en kronisk sjukdom som kräver träning, god fysik och hälsa. Viktnedgången blir bara ett litet plus i kanten kan man säga. också älskar jag ju numera att träna och gör det för att de är kul. Något som folk heller inte verkar förstå... :P

Svar: Gilla på den kommentaren! :D (inte att du bär på en kronisk sjukdom, men de andra) :)
MissJeni

2012-08-14 @ 11:32:22
URL: http://emmasviktiga.blogg.se
Postat av: Victoria

Jag haller helt med dig! Jag har borjat springa igen mest for att jobba upp min kondition, har absolut ingenting med vikt att gora!

2012-08-14 @ 18:54:35
URL: http://victoria.blogg.se
Postat av: Mia

För mig är träning lika med att må bra, även om jag behöver gå ner i vikt med så är det ju ändå att må bra som är huvudsaken =)

Kram Mia

Svar: Precis, det är det som man ofta glömmer bort, att man tränar för att må bra.
och sen har alla olika ingångspunkter och mål. Men som när jag får kommentaren "du behöver inte gå ner i vikt" så blir jag så trött. För det är inte därför jag tränar, jag tränar för att må bra. Precis som du :) kram!
MissJeni

2012-08-14 @ 20:46:00
URL: http://nattmia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: