If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and then make the change

Michael Jacksson kunde inte haft mer rätt.

Igår var det Idol finalen. Amanda Fondell var en värdig vinnare. Det var Robin också. Amanda råkar bara ha lite fler fans som röstade än Robin.

Men det är inte det inlägget kommer handla om. För några dagar sedan läste jag ett inlägg hos Emelie där hon beskrev sin tid i skolan. Jag kände igen mig välidgt mycket och jag tror att det finns så många fler som inte vågar gå till skolan idag. Som är rädd för att bli retad av sina klasskompisar.

Om vi tittar tillbaka på Idol och den uppmärksamhet man får när man deltar. För att ta ett exempel från twitterflödet med haschtagen #idol2011 så ser man ganska snabbt att det överflödar av åsikter. Mest elaka sådana. Nedan är tre stycken tweets som jag kopierat från flödet.

"Men hur i helvete ser hon ut som vann #idol2011 både i håret och kläder?"

"Seriöst..? Amanda? Är sverige sinnessjukt? Eller tondövt? Ja, båda.. #idol2011 #tv4idol"

"Amanda Persson, trodde jag inte behövde stå ut med henne mer... #idol2011"

Varför skriver man något sådant om en människa man aldrig har träffat? Som man inte ens känner? Många anser att det är svartsjuka. Att man själv inte vågar följa sina drömmar. Jag tror det ligger något i det.

Men varför? Varför är vi så elaka mot varandra? Så länge det är okej att säga elaka saker om folk i media, så kommer det alltid finnas barn som inte vågar gå till skolan. Som kommer gråta sig till sömns.

Varför inte bara låta bli? Håll dina elaka åsikter för dig själv. Eller titta dig själv i spegeln och upprepa det du tänker säga och se om du själv skulle må så bra utav att få höra det från någon annan. Gör det. Tänk efter om det är en kommentar som sårar någon innan du använder den.

Det är på tiden att vi börjar lyfta på hatten för dom det går bra för istället för att spotta på dom bara för att vi själva inte vågar. Alla kan! Det finns ingen som inte skulle lyckas, bara man vill! Har man en åsikt som inte gynnar någon annan utan bara sårar, så håll dig för dig själv!

Innan vi kan få slut på mobbingen så måste man rannsaka sig själv och sina åsikter. För jag tror nog att vi alla har sagt något dumt till någon utan att ha en anledning till det. Det är vi, enskilda människor som godtar mobbingen.

Är det verkligen rätt?


Amanda Fondell, vinnare i idol 2011 - All this way




Kommentarer
Postat av: maja

Bra skrivet! Jag såg en kommentar på facebook som löd ungefär såhär: "HATAR AMANDA, HON KAN GÅ OCH DÖ".

Jag fattar inte hur man kan säga något sånt om någon man inte ens känner, bara för att musikstilen eller rösten inte passar denne.

2011-12-10 @ 20:28:25
URL: http://majabohlin.blogg.se/
Postat av: Sica

Håller helt med. Så rätt att du lyfter upp det, bra skrivet siss! Det är sorligt att folk slänger ur sig kommentarer utan att tänka. Man undrar bara varför? Vad händer i deras hjärnor? Varför tror dem att de har rätten att häva ur sig dessa elaka saker? Man blir mörkrädd.

2011-12-11 @ 13:23:01
URL: http://sicastyle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: