Spara bilder som passar webben

Jag sitter på tåget på väg hem till Sundsvall igen och pysslar som vanligt med mina bilder. Jag tänkte ge er ett litet tips på hur ni får fin kvalité på bilderna även på webben. Många som laddar upp bilder på sin blogg kan uppleva att kvalitén på bilden inte blir lika bra efter att man laddat upp den. Ett tips är att spara din bild för webben. I photoshop finns det en väldigt enkel lösning.

Gör såhär:

1. Öppna din bild i photoshop, fotar du i raw format så är dina färdiga jpeg bilder för stora, börja med att förminska bilden. Detta gör du genom att högerklicka på din bilds överkant och välja "image size". Du kan även välja Image i menyraden och sedan Image size eller kortkommando: Alt+ Ctrl+I Denna ruta kommer upp.



2. Ändra upplösningen till 72 pixels/inch, det är en storlek som webben klarar av. (Vanliga digitalkameror som inte har raw-funktion har upplösning 72 pixels så då behöver du inte ändra den.) När du ändrat till 72 pixels/inch så ändras även höjd och bredd i storlek automatiskt. Vill man ha någon speciell storlek så kan man ändra i raderna under pixel Dimensions i rutan. När du är nöjd klickar du på "Ok".

Bilden nedan visar vart du ändrar upplösningen, röd markering.



3. Nu ska du spara din bild. Klicka på Arkiv/File i menyraden och välj "spara för webben"/save for web & devices"  (Eller använd kortkommando Alt+Shift+Ctrl+S) Då kommer denna ruta upp. Till vänster ser du hur bilden ser ut som orginalbild och till höger ser du hur den kommer se ut när du lägger upp den på din blogg. Klicka på Spara/Save och namnge din bild. Jag avslutar alltid bilden med _webb (ex: Kocher_shaho_webb) för att se att bilden är anpassad till webben. Lättare att hålla koll på när man har många bilder på datorn.



4. Klart! Nu kan du ladda upp din bild på din blogg/hemsida med fin kvalité!

Foto: Jag
Bild: Från Kocher & Shahos bröllop, 090808, Norra berget



Kommentarer
Postat av: Sica

okejrå. får väl börja göra det då :P Men det är faktiskt inte något jag har tänkt på tidigare så tack siss för tipset!

2009-08-20 @ 12:34:44
URL: http://sicastyle.se
Postat av: dorion

love the light!!

2009-08-20 @ 12:45:27
URL: http://www.daredesign.se/blogg
Postat av: Ulrika Bylund

Jag kör en enklare variant för att behålla skärpan i bilderna på webben.



I rutan för Image size finns det en rullningslist där det står "Bicubic". Jag ändrar den till "Bicubic sharper", förminskar bilden och sen är det klart! :D

2009-08-20 @ 23:10:16
URL: http://disab.wordpress.com
Postat av: Maria - fashionstars ☆

åh vad snällt av dig! :)

2011-04-30 @ 13:23:55
URL: http://fashionstars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: