Föräldragrupp - smärtlindring

Idag var det näst sista gången med föräldragruppen och vi pratade om smärtlindring under förlossningen. Jag har svårt att bestämma mig för vad som passar mig bäst och tror säkert att jag kommer ändra mig både en och fyrtioelva gånger när det väl gäller. Men det var i alla fall skönt att få höra lite om det olika alternativen som finns och alternativ finns det verkligen! En hel djungel. 
 
Jag är inte den som tänker köra utan smärtlindring. Ohnej. Tvärtom tror jag att jag skriker efter allt dom har när det kommer till kritan. Men det är svårt att föreställa sig hur man reagerar. Så jag har i alla fall tänkt på epidural och TNS apparat då jag hört mycket gott om de alternativen. Lustgas känns lite läskigt då många sagt att dom blivit så groggy av det och kvaddlar (sterilt vatten) har jag hört att jag ska springa åt andra hållet om dom nämner det alternativet. 
 
Ni som har fått barn (jag vet att ni är en del som läser här) får gärna dela med er av era erfarenheter kring smärtlindringen som ni hade under er förlossning om ni vill och vad som funkade bäst för er.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Lyssna & tro på dig själv❤

Svar: <3
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 18:03:24
Postat av: Åsa

Min erfarenhet är bara lustgas ... Ingen av gångerna har jag hunnit få epudiral . Första gången tog det för lång tid för jour havande läkare att infinna sig flr att få den satt och då han kom var det försent att få den .
Andra gången planerade jag verkligen min smärtlindring skrev förlossningsbrev om hur jag ville ha min smärtlindring önskade epudiral tidigt ... För att inte ligga där utan IGEN ! Men minsta pojken ville ut snabbt som attan så då epudiral skulle sättas kollade dom mig o jag var öppen helt och pang på de satte krystvärkarna igång . Kört fick ingen smärtlindring mer än lustgas då heller .. Min bästa vän ( ja jag vet inget annat ju ) ;) ... I denna mask skrek jag och vrålade kändes på nått sätt skönare då än att vråla rakt ut i förlossnings rummet . För mig funkar den bra , jag upplevde inget dåligt alls med lustgasen . Jag ör glad att den fanns för mig .. :)

Svar: På ett sätt hoppas jag på en snabb förlossning, på ett annat sätt hoppas jag på att hinna med att hänga med vad som händer :P Svårt att planera det i förväg ;) Skönt att höra att lustgasen funkade för dig!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 18:33:11
Postat av: Åsa

Första gången var allt en dimma för mig minns nästan inget , smärtan var hemsk upplevde jag då .
Andra gången trotts att det gick fortare så var jag med på alla plan .. Ont gjorde det såklart ,trotts att det kändes ohanterligt så får man en otrolig styrka . Du är imponerad den dagen du fött .. Jag beundrar kvinnor som föder barn ! Att vi fixar det är otroligt !
Ja önska kan man göra och planera .. Men i slutändan blir inget som man tänkt både på gott och ont ! Men inget sv de spelar roll då det lilla livet finns i din famn <3 lycka till ..

2013-04-29 @ 18:49:14
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Epiduralen tog inte på mig och lustgasen verkade inte heller nå vidare, men jag körde med den ändå bara för att ha nåt att koncentrera mig på under tiden :P Men det där är så individuellt så svårt att ge några råd.

Svar: kan ju vara skönt att bara ha något annat att koncentrera sig på också :) Tyckte själv det lät lite krångligt att veta när man ska andas in och så, men det kommer man väl in i antar jag :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 19:28:58
URL: http://www.mwfotografi.se/blogg
Postat av: lisa wikstrand

Körde bara lustgas och mycket andning och avslappning. Jag tyckte inte lustgasen gjorde sådär jättemycket om jag ska vara ärlig. Man får nåt att koncentrera sig på. Man känner sig full. Lite snurrig och groggy och det hjälper till att slappna av. Och det är det _ABSOLUT_ (alltså verkligen ABSOLUT) viktigaste under en förlossning.

Försök hålla dig lugn, spänn dig inte och följ med kroppen. De värkarna när jag inte slappnade av i smärtan (t ex skrek, blev rädd och spännde mig) var 100 gånger värre än när jag bara tog det lugnt. Lär känna (herregud vad flummigt det här låter) dina värkar. För min del innebar det att: först stegras smärtan upp till en topp, därefter klingar smärtan av. Då kunde jag koncentrera mig på att okej nu kommer det göra ont ondare ondast men sen släpper det. Simon fattade också galoppen väldigt snabbt vilket innebar att han kunde coacha mig. Kom igen nu Lisa, snart är toppen här, nu är det värsta över, snart är det bra igen. Och när värken är över ta en djuuuuup suck för att markerka för dig själv att nu är det över.

Vill du veta en sak? När krystvärkarna satte igång så tänkte jag: "VA?! Skulle det inte vara värre?! Jag har ju inte en enda gång velat ha EDA eller ett nackskott?!" Sen är krystvärkarna en helt annan sak, där är det bara att lyssna på barnmorskorna. Men å andra sidan hjälper inte EDA mot krystsmärtan.

Det kommmer gå så BRA Jennie, det är en grymt cool upplevelse. 20 minuter efteråt skämtade jag med barnmorskan om när nästa barn skulle komma. Lycka till!!

Svar: Vi pratade mycket om andning och avslappning idag också. Jag har en DVD här hemma med andningsövningar som jag ska titta på. Det känns viktigt att vara lugn och "go with the flow" ändå. Man kan ju inte planera så mycket själv.
Så om jag får som jag vill så blir det en harmonisk, relativt smärtfri och lugn förlossning, yeah right ;)

Kan tänka mig att det är en mäktig upplevelse dock för båda parter :) Tack för att du delar med dig Lisa!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 19:30:03
URL: http://lisawikstrand.com
Postat av: Cilla

Jag hade både epidural & lustgas!
Blev inte groggy utav lustgasen men upplevde illamående utav den i början eftersom att jag igentligen kunde andas igenom värkarna själv! Men sen minskade dom dosen och då fungerade det bra!
Och har bara positiva "minnen/upplevelser" ifrån epidural trots att jag är extremt nålrädd!

Det kommer gå jätte bra, lita på din egen inre röst! Och lycka till :)

Svar: Kul att höra att du bara har positiva upplevelser av epidural och lustgas :) och tack!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 19:37:44
URL: http://sodergards.blogg.se
Postat av: MLiSAN

Jag hann ej att få epidural då det gick så snabbt alltihopa. Jag hade heller inga pauser mellan värkarna - så lustgasen var min enda chans att ta mig igenom det (som jag upplevde det då). Hade jag inte haft det vet jag inte vad jag hade gjort! Tyckte att det var lite obehagligt att känna sig halvfull - men så fort jag tog bort den så gjorde det för ont för att mäkta med tyckte jag. Mitt enda tips egentligen (eftersom det är olika för varje kvinna!) är att lyssna på dig själv och ta all hjälp du kan och vill ha. Någon jämförde det en gång med att gå till tandläkaren och dra ut en tand, självklart väljer man ju då bedövning. Varför inte göra det när man föder barn som är tusen ggr värre? Det tyckte jag var fiffigt sagt :) Lycka till nu!

(Och det bästa av allt är att så fort sötnosen ligger på ditt bröst så har du glömt allt vad smärta heter)

Svar: ja någon form av smärtlindring ska jag absolut ha, frågan är bara vad. Skönt att höra att lustgasen hjälpte dig ändå!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 20:28:04
URL: http://mlisanfoto.blogg.se
Postat av: Jessica

Jag tror fortfarande stenhårt på andning och avslappning :-) eftersom man inte i förväg kan veta hur det kommer att bli, du kanske inte ens hinner få den smärtlindring du vill, så är andning och avslappning guld värd. Det har du alltid med dig och gör smärtan hanterbar och inte längre skrämmande. Dessutom syresätter du dina muskler och barnet och låter kroppen jobba lättare. Plus att du blir mer medveten och "med" i födandet. Jag har inte upplevt smärtan som hemsk vid varken Alicias eller Isabels förlossningar har sluppit skrikande och tårar som många andra upplever. Det är faktiskt ganska grymt :-P Det kommer gå toppenbra hur du än väljer att göra! Kram

Svar: Tack Jessica! Ska kika på DVD:n framöver i dagarna också och så öva lite här hemma innan det blir dags :) kram!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 21:43:58
Postat av: Dorion

läs på om alla alternativ och känn efter när det är aktuellt. prova dig fram då. jag hade lustgas först men sen pallade jag inte mer och då blev det epidural.

Svar: ja fast det känns ju som att man kan läsa på i en evighet och lite till :P Finns ju så mycket.
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-29 @ 21:49:24
URL: http://www.salongbarock.se/blogg
Postat av: Jessica

Lisa wikstrand beskrev det väldigt bra måste jag säga :-P jag delar helt hennes upplevelse!

2013-04-29 @ 21:49:41
Postat av: Linda - mamma till Selma

Jag hade en så öppen inställning till förlossning och smärtlindring under min graviditet. Tur var det för det gick så fort att det enda som hanns med var ett par värkar med lustgas :) 1,40 från första värk och vatten som gick låg hon på mitt bröst :)

Svar: Det vore ju underbart om det skulle gå lika fort för oss. Man kan ju hoppas ;D Men du tycker lustgasen funkade den korta tid du använde den?
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-04 @ 19:08:50
URL: http://lindablom.se
Postat av: Linda - mamma till Selma

Tro mig. En snabb förlossning betyder inte enkel förlossning :) det var enormt intensivt och ganska chockartat.. Men jag gillade verkligen lustgasen :)

Svar: Gissar att det inte riktigt finns någon "enkel" förlossning ;) Men föredrar helt klart en snabb framför 24timmar som mina systrar har fått kämpa :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-04 @ 20:02:27
URL: http://lindablom.se
Postat av: Dixie

Epidural är som att komma till himlen! Tror inte jag hade överlevt första förlossningen utan det :) min anda gick så fort så då hade jag bara lustgas.
Du tänker helt rätt i att ta det som det kommer. Barnmorskorna är oftast väldigt bra på att läsa av läget och föreslå. Alla är olika såklart, men jag kände väldigt tydligt "nu klarar jag inte mer". Det hade jag ju självklart gjort om jag var tvungen men nu var jag inte det :)

Svar: ja ungen ska ju ut förr eller senare och jag litar på barnmorskorna, dom har nog varit med fler gånger än vad jag har iaf ;)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-07 @ 22:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: