I´ve got the answers for you!

Här kommer svar på era frågor! Hoppas det gör att ni kan reda ut era frågetecken lite bättre! :)

 



1. Har du något tips vad man ska lägga pengarna på i reklamväg så skulle jag bli jätteglad! Är det sökmotoroptimering eller tidningsannons eller kanske utskick? Något du har erfarenhet av?

Personligen gillar jag inte annonser i tidningar. Kostar otroligt mycket pengar och det är svårt att mäta om det ger något tillbaka. Tidningar säger ofta att den kommer synas för tusentals läsare. Ja, det gör den, men sen då? Hur fungerar ni själva när ni läser en annons i tidningen? Nappar ni på erbjudandet eller bläddrar ni förbi?


Sökoptimering behöver du inte heller lägga pengar på. Wordpress är gratis och där kan du bygga en hemsida som google gillar utan att betala en enda krona! Vill man så kan man köpa prophoto och ta ut svängarna ännu mer så sidan ser mer ut som en hemsida än en blogg. Gå aldrig på telefonförsäljare som försöker sälja på dig högre google rankning. Det är bara bluff och pengar i sjön!


Sociala medier såsom facebook, blogg, twitter, youtube och flickr är bra ställen att synas på, helt gratis! Sen har jag provat med att sponsra både fotbollslaget och hockeylaget här i Sundsvall för en väldigt låg kostnad och mycket exponering. Det har också funkat bra! Men den bästa marknadsföringen är dina nöjda kunder! Så ta vara på dom! :)


 

2. Hur började din kärlek till fotografering?

Oj, jag har fotat så länge jag kan minnas. Vi tog väldigt mycket bilder på den analoga tiden när man skickade in sina filmrullar för framkallning. Mest på skoj men jag tyckte det var så roligt med fotografering att jag sökte till mediaprogrammet på gymnasiet. Jag kom in och fick hålla i en digital system kamera för första gången, en Canon 300D. En helt ny värld öppnade sig och ja, det var nog kärlek vid första ögonkastet.

 


3. När och hur insåg du att det var det du ville jobba med?

Jag visste inte att jag KUNDE jobba som fotograf. Trodde det var något som alla andra gjorde medan jag skulle ha ett 9-5 jobb. Det var faktiskt inte jag själv som sa att jag skulle starta eget. Utan min familj, mina vänner och andra fotografer. Så tack vare dom kände jag att ja vafan, vi provar väl, och på den vägen är det. Nu vill jag aldrig ha ett annat jobb :)


Foto: Josefine Ellström


4. Har du någon formell utbildning?

Formell och formell, jag studerade mediaprogrammet på gymnasiet, där fick vi lära oss kamerans inställningar. Mer än så tycker inte jag man behöver gå i skolan för att lära sig. Gå på workshops, prova dig fram, gå som assistent hos andra fotografer. Learning by doing är något som passar väldigt bra! I september håller jag en workshop här i Sundsvall där Benny Ottosson kommer lära sig allt man behöver veta om bröllopsfotografering. Läs mer om den här!

 


5. Kan du inte visa några bilder från när du började/några år sedan så vi får se hur du utvecklats?

Absolut kan jag göra det! Passande nog fotade jag Elisa, min systerdotter 2008, när jag började mer seriöst med fotograferandet och henne har jag även fotat rätt nyligen!


Vill ni se fler äldre bilder så är det bara att leta igenom arkivet, jag har bloggat på samma ställe sen 2005 ;)


6. Vad är det bästa och sämsta med att vara egen företagare?

Det bästa är att jag bestämmer själv över min tid, vill jag ha sovmorgon, då tar jag sovmorgon. Vill jag gå upp tidigt, då gör jag det. Jag bestämmer hur företaget ska formas, hur man kan förbättra och förnya. Sen är det helt underbart att ÄLSKA sitt jobb. Den där söndagsångesten infinner sig aldrig hos mig. Jag längtar till att få jobba!


Det sämsta. Ja, det skulle väl vara bokföringen då :P



7. Hur fakturerar du dina kunder?

Jag använder mig av visma avendo eEkonomi som är ett enkelt bokföringsprogram.

 


8. När skriver ni på avtalet?

Avtal har jag bara med mina bröllopskunder, just för att priserna är lite högre, dagen extremt mycket viktigare och planeringen längre så tycker jag det är viktigt att båda parterna är överens om vad som gäller. Jag skriver avtal i samband med bokningen, antingen träffas vi eller så postas det till brudparet.

 


9. Har du en revisor eller bokför du själv?

Jag bokför allting själv, men jag har en revisor som hjälper mig med deklarationen.

 


10. Vad använder du för kamera?

Den mest populäraste frågan!! Jag använder mig av en Canon Eos 5D och mer om min utrustning kan du läsa här!



Dyker det upp några fler frågor så är det helt okej att ställa dom också ;)



Kommentarer
Postat av: pauline fager

Shit är helt såld på din tatuering! super fina bilder btw!

love Pauline

2012-02-09 @ 19:55:28
URL: http://paulinefager.blogg.se/
Postat av: Ulrika - Fotograf u.norman

Tack så jättemycket för svaren :) Ska absolut prova det där bokföringsprogrammet :)

2012-02-09 @ 20:20:16
URL: http://unorman.wordpress.com
Postat av: YourCloset

Ohh gillade att se din utveckling siss, bilderna på Elisa. Mer sånt! :D Jättekul och se rent faktamässigt hur förbannat duktig du blivit så snabbt!

2012-02-09 @ 20:43:49
URL: http://yourcloset.se/blogg
Postat av: MICHAELA D

Åh, jag älskar kokos! Måste testa det :D Är det lös-te eller finns det i påsar?

2012-02-09 @ 20:58:11
URL: http://michaeladahlstrom.se/
Postat av: Rebecca

Underbar bild på Elisa! :D

2012-02-09 @ 23:01:03
URL: http://rebeccasdagar.se
Postat av: Camilla

Din kamerarem är ascool! Har du gjort den själv eller köpt den någonstans? :)



Är du i Linköping någon gång så hojta till så får du gärna fota mig lite. Jag är själv fotograf (utan utrustning) och jag fastnar aldrig på bild. ;)

2012-02-20 @ 17:43:45
URL: http://thisiscamilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: