Vilket objektiv gillar jag mest?

Fick en intressant fråga från Filippa som underade vilket av mina objektiv som jag gillar mest.
Först tänkte jag att det är ju självklart 50mm 1,4. Men sen ändrade jag mig till 35mm 2,0 och sen ändrade jag mig igen. Det är helt enkelt omöjligt att välja ut ett enda objektiv som jag gillar mest.

Detta eftersom att alla används vid olika tillfällen och det är som att jämföra äpplen med päron. Så jag tänkte berätta lite mer om mina objektiv, hoppas det ger lite intressant läsning!

Jag har fyra olika objektiv som ligger i kameraväskan.

- Canon EF 50mm 1,4 USM - Ett underbart porträttobjektiv, jag älskar det korta skärpedjupet, färgåtergivningen och skärpan sitter som en smäck! Vill man fota mycket porträtt så är det detta objektiv som jag rekommenderar alla att köpa. Prisvärt och fantastiskt!

Bild tagen med 50mm.

- Canon EF 100mm 2,8 USM Macro - Mitt fina macro objektiv. Jag är en macrofotograf i grund och botten och skulle aldrig sätta på ett närfilter på min kamera. Ska man fota macro bilder så är det så mycket bättre att investera i ett riktigt macro objektiv. Detta är skarpt, tyst och du behöver inte gå super nära för att fånga ditt motiv. Detaljrikt och färgåtergivningen fantastisk! Även ett bra objektiv att fota porträtt om man vill då det korta skärpedjupet ger en fin bokeh!

Bild tagen med 100mm Macro.

- Canon EF 70-200mm 2,8L USM - Mitt enda L objektiv än så länge. Jag förstår varför det kostar så mycket, jag förstår varför folk pratar så gott om det och jag förstår varför det är ett "L" objektiv. Det är helt enkelt ett objektiv jag inte säljer i första laget. Aldrig nånsin. Om jag inte ska köpa modellen nyare då. Ett underbart tele objektiv med fin färgåtergivning och knivskarp. Jag använder detta ofta under vigsel, mingel, när jag fotar utomhus och vill hålla mig en bit ifrån motivet. Ja, jag använder nog detta till allt. I love it.

Bild tagen med 70-200mm.

- Canon EF 35mm 2,0 - Ett vidvinkel som var ett spontanköp då jag snabbt behövde ett. Det levererar helt klart och ger möjlighet till starka kompositioner. Jag ser vissa gränser då skärpan inte riktigt håller måttet och det låter lite. Men otroligt prisvärt och helt klart ett objektiv som sitter väldigt ofta på kameran nuförtiden. Men när jag köper ett 24mm så kommer jag sälja detta vidare.

Bild tagen med 35mm 2,0 i samband med workshop i Tanumshede arrangerad av OttossonPhoto


Kommentarer
Postat av: Karro och King :)

Jo visst är det tyvärr så att det inte går att välja ut ett favvoobjektiv, det är så olika beroende på vad man ska fotta :) skulle önska att det fanns ett lite mer allround som var bra så man slapp planera så mkt och välja haha :)

2011-11-06 @ 01:06:54
URL: http://www.karroochking.se
Postat av: Sessan

Tack så mycket :)

2011-11-06 @ 10:01:48
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Nej har inte gjort det. dum som jag är. Men det är nog på tiden att jag kontaktar blogg.se nu! ;)

2011-11-06 @ 12:08:31
URL: http://emmajjohanssson.blogg.se/
Postat av: Sessan

Roligt att du berättade lite om dina objektiv.

2011-11-07 @ 07:04:21
URL: http://impalaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: