Marknadsföringen - hur gör jag?

Det var flera som uppskattade mitt inlägg om att driva eget företag. Anneli var en av dom: "Jag tycker detta var jätteintressant att läsa och skulle gärna läsa mera om hur just du marknadsför dig"


Då jag inte var beredd på att starta eget företag så hade jag inte så mycket koll på marknadsföringen. Det som underlättade var att jag studerade på mittuniversitetet (vilket jag fortfarande gör ett litet tag till). Vilket gjorde det möjligt för mig att börja med marknadsföringen samtidigt som jag hade en fast inkomst varje månad. Det finns en fotograf som heter Anders Thorsell här i Sundsvall som såg att jag hade passionen för foto och länkade till mig från sin hemsida. Det kändes otrolig kul! Så de första 5 månaderna så var det just den här bloggen som var min marknadsföring tack vare Anders!

Men man inser väldigt snabbt att det inte räcker, man måste synas för att folk ska veta om att man finns. Så jag skaffade visitkort och började bygga en hemsida i mars förra året med hjälp av min vän Erik. Den 10:e mars 2009 lanserades min hemsida, då såg den ut såhär:


Nu, ett år senare har det självklart hänt lite saker, en hemsida måste hållas levande och uppdateras ofta för att inte verka inaktiv. Så det är ett ständigt jobb med att hålla hemsidan uppdaterad. Men idag ser den ut såhär:


Anders hjälpte mig åter igen när han såg att jag fått upp en hemsida och länkade till den från sin för att sökmotorerna skulle hitta den. Idag ligger jag väldigt högt upp på google när man söker på exempelvis: Bröllopsfotograf Sundsvall. Tredje efter de sponsrade annonser om man ska vara exakt. Först ligger Anders och det gynnar även mig, eftersom han länkar till min hemsida därifrån. Som sagt, fotografer är arbetskollegor :)


Även om min hemsida är min största reklampelare utåt så har jag många andra alternativ att marknadsföra mig. Jag har en grupp på facebook till exempel, där jag vill skapa relationer med mina kunder och även andra som gillar det jag gör. Där brukar jag även ge medlemmarna unika erbjudanden så det lönar sig att gå med!


Jag finns även på twitter, där jag twittrar om senaste uppdrag, visar bilder och bjuder på delar av min vardag vilket ger en möjlighet för vem som helst att lära känna mig lite bättre. Sociala medier växer väldigt snabbt så det är ett mycket effektivt kommunikationsverktyg för alla företag, men främst småföretagare som inte har samma budget som de större. För att följa mig via twitter, klicka på bilden.

Men marknadsföringen slutar inte där, förutom det jag nämnt ovan så delar jag även ut visitkort till frisörsalonger, makeup store, gym, caféer, ja, i princip överallt där jag känner att potentiella kunder kan finnas. Jag har även samarbeten med många olika företag och sponsrar även Gif Sundsvall, vårat fotbollslag. Men den kanske viktigaste marknadsföringen är word-of-mouth. Vilket betyder nöjda kunder som berättar för andra om mig.

Min åsikt är att man kan inte synas för mycket, bara för lite. Så egentligen är det bara fantasin som sätter dina gränser på din marknadsföring. Tänk på dig själv som konsument. Vart tittar du? Vad fastnar du för? Eller fråga någon annan om hur dem vill se reklam. Ta hand om dina kunder som du redan har, en nöjd kund genererar ofta i två nya kunder och återbesök.

Hoppas ni orkade läsa igenom allt, är det några andra frågor så tveka inte att ställa dom!


Kommentarer
Postat av: Sica

Det svåra i marknadsföringen är nog att hitta på nya, fler sätt att marknadsföra sig på! Det kan nog bli lätt att fastna och stanna med det här du nyss radat upp.

2010-05-29 @ 19:38:39
URL: http://sicastyle.se
Postat av: MICHAELA D

Svar: Det ska inte stå på engelska ;) Det är bara massa "kludd" för att fylla ut. Men o andra sidan så har jag ju några kunder utomlands också.. :P

2010-05-29 @ 21:38:00
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Anneli - A'la Foto

Intressant! Tack för att du tog upp detta! :O))



2010-05-30 @ 23:09:09
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Victoria

Du är så otroligt duktig och har kommit så långt. Bra jobbat! :)

2010-06-01 @ 16:44:30
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: Maria

Jättebra inlägg om marknadsföring. Marknadsföringen är inget man bockar av på "att göra listan", utan något som man ständigt måste jobba med. Vilket, tycker jag, gör det så svårt. Speciellt inte om man har så mycket pengar att röra sig med. Jag startade ett samarbete med en barnklädesbutik, och det har varit så givande. Vi har ju samma kunder, vilket är perfekt för oss båda. Ställa ut på cafeer är också jättebra för att synas.Det är viktigt att vi hjälper varandra att komma på nya ideer att marknadsföra sig på, så helt super att du tog upp detta. Tack!

2010-06-03 @ 23:16:38
URL: http://mariawingfors.blogg.se/
Postat av: Anders

Tack för dina fina ord :-)



mvh

Anders

2010-06-05 @ 20:23:27
URL: http://www.andersthorsell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: