Tolka bilden

Det händer väldigt många gånger att många kommenterar "vilken fin bild" på mina foton. Ja ungefär 97% av alla kommentarer jag får innehåller liknande ord. Men hur tolkar man egentligen en bild, ett foto, ja ett konstverk?
Fotografer lägger ner mycket tid för att förmedla något med sina bilder och självklart är det roligt att många tycker dom är fina. Men hur många ser egentligen meningen i dom? Men det är ju inte heller så enkelt att veta vad man ska titta efter heller.

Några saker man kan tänka på när man tittar på en bild är: Vad vill fotografen förmedla egentligen? Vad är syftet med bilden? När är fotografiet taget? Vilken årstid och vilken tid på dygnet? Säger omgivningen någonting om bilden? Vad säger människorna i fotografiet? Vilken relation har dom till varandra? Händer det något på bilden och hur förhåller sig människorna till det som händer? Säger byggnaderna något om platsen?

Detta är bara några saker man kan tänka på men försök tänka på dessa frågor när ni tittar på en bild så kanske eran uppfattning blir något mer än bara en fin bild. Den kanske får er att känna något annat? Som ett test kan ni titta på den här bilden och berätta gärna vad ni ser :)


Foto: Jag



Kommentarer
Postat av: Matilda

men gud, jag tänkte precis samma sak idag.. och tänkte faktiskt skriva om det i bloggen min men har inte hunnit, shit vad läskigt!!! :o

jag måste skärpa mig på den sidan, ska skriva lite mer detaljerat vad bilderna säger mig.

2010-01-13 @ 22:14:56
URL: http://mahuldan.blogg.se/
Postat av: Matilda

svar: ska jag vara ärlig om din kommentar på avkapade handledar, så är de där bilderna enda gången jag inte stör mig på det. :)

jag tyckte dessa bilder var snygga och hennes blick dras mer uppmärksamhet än avklippta handleder :)

2010-01-13 @ 22:29:12
URL: http://mahuldan.blogg.se/
Postat av: Alina

Godmorgon! hoppas du får en bra dag =) kramar

2010-01-14 @ 04:46:32
URL: http://musicrecord.blogg.se/
Postat av: dorion

blah, för långt blogginlägg för min smak, haha! ^^

2010-01-14 @ 16:22:08
URL: http://www.daredesign.se
Postat av: Sica

Jag känner ett visst lugn på den här bilden. Och gemenskap - paret som står och kramas, människorna som går i grupp och pappan som håller sin son i handen. :) Men sen vet jag inte vad du ville förmedla med bilden :P

2010-01-14 @ 17:11:37
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Carro

Väldigt bra inlägg måste jag börja med att säga!



Sedan får jag lite samma känsla som kommentaren ovan att man känner en viss gemenskap, samhörighet bland människorna på bilden även om de inte är med varandra allihop så har de ngt gemensamt. De har någon brevid sig som kanske betyder mkt för de i deras liv. Sen det första jag tänkte på när jag såg bilden var att det är en viss distans i den, den är fotad på lite längre håll vilket gör att man inte kommer för tätt inpå utan man mer iaktar på avstånd.



2010-01-15 @ 03:11:38
URL: http://clundstrom.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: