Nyfiken läsare

Fick några frågor av en "Erik" som behandlar inlägget om mina inställningar på kameran under bröllopsfotografering. Så ja, varför inte svara på dom då :)

1. Händer det att du använder blixt i kyrkan?
Jag använder nästan alltid blixt i kyrkan, framför allt om det är en med dåligt ljus i. Men så kan det hända att man får fota i en riktigt fin och upplyst kyrka och då behövs ingen blixt alls. Något att tänka på är att prata med prästen och brudparet hur dom förhåller sig till blixt i kyrkan innan, exempelvis under konsultionen. Det kan ju finnas dom som stör sig på det och då får man acceptera det! Men jag har aldrig haft det problemet.

      
Till vänster: Helena & Henriks bröllop fotad med blixt. Till höger: Elaines & Magnus bröllop fotad utan blixt.

2. Använder du fyllnadsblixt vid utomhusbilder?
Utomhus använder jag aldrig blixt om det inte har blivit mörkt lite väl fort mitt under en fotografering. Men det har hänt en enda gång när jag fotat bröllop och det är väl med en smula bitterhet som jag visar bilden som togs för ett år sen. Idag hade jag kunnat gjort det ännu bättre. Men tur är så lär man sig av sina misstag :)


Bild: Richard och Jonnas bröllop. Fotad med blixt utomhus.

3. Vad kör du för ISO-tal i kyrkan och på festen?
Oj, det beror alldels på vad det är för ljusmöjligheter som redan finns. Sånt provar jag mig fram till när jag är på plats, oftast vid konsultionen. Men mellan 250 - 400 brukar jag ligga.  

4. Är det inte bättre att köra mittfokuspunkt och låsa fokus genom att halvpressa avtryckaren, därefter omkomponera bilden, än att köra manuell fokus?
Det där är nog en vanesak. Jag började köra manuellt fokus när jag körde macrofotografering för att ha full kontroll och jag trivs bäst med den tekniken så det blev lite per automatik att jag fortsatte använda manuellt fokus när jag började fota bröllop. Givetvis funkar andra tekniker lika bra beroende på hur man själv anpassar sig efter dom!

5. Kan vi få se en före och efterbild när det gäller efterbehandlingen?
Dom flesta fotografer svarar nej på den här frågan. Så jag kan väl göra tvärtom och svara: Ja, det är klart att ni får göra det!


Bild: Kocher & Shahos bröllop, före & efter bildbehandling


Kommentarer
Postat av: Sara

Svar: Haha, WHAT! Avundsjuk, njaae. Man vill inte ha så kallt :O

2009-12-16 @ 12:51:10
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

kul att få lite tips!



åh han hade så fin hudfärg, tråkigt att det försvinner så mycket. sen hade han nog inte sett lika "platt" ut om du låtit bilden vara lite mörkare.

2009-12-16 @ 15:44:16
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Maria: Tycker den var lite platt när den var mörkare annars hade jag ju inte ljusat upp den ;) man ja, smaken är som baken :P

2009-12-16 @ 15:57:12
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Sica

Kul och bra att du visade bilder efter texterna :) Och jag tycker inte heller att redigeringen på efter-bilden längst ner gör att han ser platt ut. Men jag gillar framförallt att färgerna på kläderna och flugan blev skarpare.

2009-12-16 @ 17:27:41
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Sessan

Roligt med tips & att du visade en före/efterbild :) Tummen upp.

2009-12-16 @ 19:19:43
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Erik

Tack för att du tog dig tid att besvara mina besvärliga frågor :)



Gärna fler före/efter-bilder framöver.

2009-12-16 @ 19:54:38
Postat av: Patrik

Fina bilder :D

2009-12-17 @ 15:37:47
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: