Bröllopsfotografering - Inställningar

Det finns väldigt många olika inställningar på en systemkamera som är bra att använda sig utav, men jag tänkte att jag skulle beskriva lite hur jag jobbar när jag fotar ett bröllop. Kanske kan det ge lite tips till er därute som undrar eller helt enkelt bara är nyfikna på hur jag gör under ett bröllop!


Förberedelser: Här brukar det vara ganska lugnt. När bruden får sitt smink och hår fixat och brudgummen glider runt och gillar läget så fotar jag detaljer för att få en helhet. Här använder jag mig alltid utav Manuellt läge på kameran och manuellt fokus så jag själv kan välja vart fokus ska ligga någonstans och har alltså kontroll över alla inställningar själv. 

   
Bilder: Fotade av mig från bröllop i Härnösand till vänster och Oslo till höger.


Cermonin: Här går det oftast snabbare. En cermoni tar mellan 15 till 30 minuter beroende på om det är borgligt eller i kyrkan och hur många psalmer och andra uppträdanden man har med. Så för att fånga ögonblicken när det händer så ställer jag in kameran på Av-läget och autofokus på objektivet så att jag kan välja bländare och kameran anpassar slutartiden för att få en bra exponering. Autofokus på objektivet sköter fokuseringen och gör att jag kan knäppa av flera bilder efter varandra utan att tappa fokusen. Här brukar jag även använda två kameror samtidigt, ett med zoom på för att kunna komma närmare utan att störa och få med mycket mer i bilden samt ett fast macro objektiv för att få detaljbilder.

   
Bilder: Fotade av mig från bröllop i Sundsvall Selånger kyrka till vänster och Alnö gamla kyrka till höger


Bröllopsporträtt & Festen: Här kan man åter igen slappna av lite. Bröllopsporträtten ser jag som fotografens chans att verkligen visa vad man kan! Jag brukar vilja sätta av minst en timme på porträtten för att inte behöva stressa fram några bilder. Det blir ingen nöjd av. Här fotar jag i manuellt läge både på kameran och fokusering för att få bilden precis som jag vill ha den för att få fram känslan från brudparets dag. Samma sak gäller på festen, stämningen brukar vara så härlig och avslappnad att man hinner med att fånga alla fina ögonblick utan att behöva stressa fram några bilder.

  
Bilder: Fotade av mig från bröllop i GA kyrkan i Sundsvall till vänster och Oslo till höger


Kommentarer
Postat av: Sica

Det här var faktiskt intressant att läsa :D Även om jag inte själv är fotograf och kommer ha någon supermega stor hjälp utav det men det var kul och höra hur det går till :D

2009-12-15 @ 17:37:58
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Erik

1. Händer det att du använder blixt i kyrkan?

2. Använder du fyllnadsblixt vid utomhusbildern?

3. Vad kör du för ISO-tal i kyrkan och på festen?

4. Är det inte bättre att köra mittfokuspunkt och låsa fokus genom att halvpressa avtryckaren, därefter omkomponera bilden, än att köra manuell fokus?

5. Kan vi få se en före och efterbild när det gäller efterbehandlingen?

2009-12-16 @ 11:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: