Mobbing är tydligen helt okej

Jag blir så jävla provocerad när vuxna å ena sidan tycker mobbing är det värsta som finns. När deras barn kommer hem från skolan och berättar att en klasskompis har kallat honom eller henne för tjockis. Som förälder går hjärtat sönder när ens barn blir retad av andra. 
 
Men själv kan man slänga ur sig både det ena och andra avskyvärda ord om en annan människa bara för att man tycker den personen inte kan sjunga. Ja jag pratar om idolerna. Om programmet. Om tittarna. Om Juryns "konstruktiva kritik". Om personliga påhopp som vissa mer än andra får ta emot och det är inga konstigheter. Om en person sjunger dåligt, varför inte bara säga "det här var inte bra".
 
Nej, då måste man slänga ur sig otrevliga ord till en annan människa? Vad vinner ni på det? Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. Jag tvivlar starkt på att du, ja just du som läser, skulle vilja höra att du suger. Eller vill du det? Vill du höra av din dotter eller son att någon har talat om för dom i skolan att dom suger?
 
Twitter, facebook, instagram. Sociala medier används av ALLA idag. Unga som gamla. Och överallt sprids allt hat från ett enda program. Idol. Allt juryn säger, allt idolerna sjunger, allt som händer sprids som en löpeld på sociala medier. Det som förvånar mig mest och som gör mig riktigt förbannad. Är att det flesta glåpord kommer från vuxna. Och ni säger att mobbing inte är okej. Men gör det själva.
 
Det är pinsamt att se vuxna bete sig på ett sånt smaklöst sätt. Att höra en vuxen människa prata illa om en annan i tv. Som barn tittar på. Vad lär vi våra barn? Jo att det är okej att hata. Att säga rakt ut vad man tycker om en annan människa. Det är okej att mobba.
 
Nästa gång din systerdotter, din brorsson, ditt barn eller du själv blir utsatt för glåpord. Tyck inte synd om dom eller dig själv. Säg inte att det är fel att bli kallad såna saker. För du gör det ju själv. 
 
Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag vill lära min son respektera andra människor, att vara omtänksam och trevlig mot alla. Man kan inte älska varenda människa. Men åsikterna kan man behålla för sig själv. Man behöver inte skriva ut allt hat på sociala medier. Man behöver inte lära unga att det är okej. För det är inte okej. Långt ifrån. Vuxna har ett ansvar att kunna förhindra mobbing. Men som det är nu så gör vi precis tvärtom.
 
 


Kommentarer
Postat av: P i X E L I E - Erica Pettersson

Bra skrivet!
Jag håller med! Jag mår rent sagt illa av vuxenmobbning. Tycker det är mycket skrämmande när man ser hur VUXNA människor kan bete sig...
Det heter ju att "barn gör inte som vuxna säger, utan som de gör". Jag tror på det talesättet. Hur ska man kunna lära skolbarn att inte mobba när man inte lever som man lär?

Som sagt; vad skönt att det finns fler förnuftiga människor där ute! Bra inlägg :D

Svar: Ja och så hör man vuxna säga "barn kan vara så elaka", ja undra varför.....
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-11-30 @ 12:33:33
URL: http://pixelie.webblogg.se
Postat av: Maria

håller verkligen med dig! det är skillnad på konstruktiv kritik och att bara vara elak

Svar: Ja och det är mer ofta än sällan som det kommer ut elaka kommentarer vilket jag tycker är helt sjukt.
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-12-01 @ 16:17:30
URL: http://fashionstars.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: