förbud mot reklam av modersmjölkersättning

Jag läste en artikel idag som gjorde mig riktigt jävla förbannad. Det är inte ofta jag bryr mig om att läsa tidningar då jag inte finner något intresse i det som skrivs. Eftersom det allt som oftast finns vettigare saker att lägga min energi på. Men detta är helt sanslöst.
 
Regeringen vill alltså rösta fram ett lagförslag där det skulle bli förbjudet att göra reklam riktad till allmänheten för modersmjölkersättning. Och därefter ska förpackningarna märkas med text att det ”endast bör användas på rekommendation av en person med utbildning i medicin, näringslära eller farmaci eller någon annan som arbetar med mödra- eller barnavård”, samt att ”amning har fördelar” (Regeringens proposition 2013/14:17).
 
Hör ni inte hur jävla dumt det låter? Det är 2013 idag. Sverige har rent vatten och modersmjölkersättningen har hög kvalité. Ändå vill regerigen backa tillbaka bandet till 1900-talet med motiveringen att man skulle bli sjuk av ersättningen.
 
Jag själv hade väldiga problem med amningen när Lucas föddes. Jag hade inte tillräckligt med mjölk och Lucas gick ner för mycket i vikt. Att inte kunna mätta sitt barn var fruktansvärt som nybliven förälder och man kände sig helt värdelös för att vi var tvungna att ge honom ersättning. Ska man då behöva bli påmind och känna sig misslyckad varje gång man ska ge sitt barn mat på grund av en jävla varningstext på förpackningen?

Tack och lov kunde jag tillslut acceptera att amningen helt enkelt inte funkade för oss. Det var befriande att inte behöva känna skam för att jag inte kunda amma. Lucas mådde och mår idag jätte bra, han växer som han ska. Har inte varit sjuk ännu och då blir han snart fem månader. Jag har flera i min närhet som har yngre bebisar än vad Lucas är, som ammas och som varit förkylda och haft magsjuka. 
 
Finns det verkligen inte något vettigare att lagstifta om än detta? Skärpning politiker. Det här är bara pinsamt och ren idioti.
 
Vill ni själva läsa artikeln så finner ni den här (länk)
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Vad håller de på med?? Har de inget bättre för sig än att klanka ner på en så fantastisk uppfinning som modersmjölksersättning? Seriöst, pinsamt...

2013-11-28 @ 07:30:15
URL: http://www.mwfotografi.se/blogg
Postat av: MLiSAN

Ja ush, det upprörde mig också! Min mjölk tog HELT SLUT efter 3 månader. Tre månader av helammande och sedan poff - nada. Vad hade jag gjort om inte ersättningen fanns? Och hur illa hade inte vi som föräldrar mått om vi mötts av texter på paketet som gav oss dåligt samvete?

2013-11-28 @ 19:35:29
URL: http://mlisanfoto.blogg.se
Postat av: Jennie

men hallå ja!
Trodde du på fullt allvar att den propositionen var riktad till sådana som dig?

Den som skrev propositionen trodde nog att alla begriper att den riktar sig till sådana som av icke-medicinska Löjliga anledningar väljer bort amning!

Jag ska helt klart rösta för den för det är en jättebra proposition som syftar till att förbättra barns hälsa.

Förresten, -finns det inte längre modersmjölk på sjukhusen? Det fanns det förr, de som hade för mycket mjölk kunde pumpa ut till de som inte hade.


Svar: "Till sådana som mig"? Vad är det för uttryck? Texten kommer stå på förpackningen. Det kommer inte stå "detta gäller inte er som inte kan amma". Det ska inte heller spela någon roll vilken anledning man har för att inte amma. Det är upp till en själv att bestämma över sin egen kropp utan att behöva försvara sig eller skämmas för det.
MissJeni - mamma till Lucas ♥

2013-12-09 @ 19:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: