Välkommen vecka 36

Barnet:
Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man oftare att det istället puffar och gör svepande rörelser. Du kanske kan se en armbåge, fot eller huvud sticka ut på magen när den rör sig eller sträcker på sig.
 
Den här veckan kan bebisen stoltsera med fingernaglar och njurarna är nu färdigutvecklade. Fostret har blivit omkring 47cm långt och lägger på sig ungefär fjorton gram fett varje dag och väger i den här veckan runt 2500gram. Pojkar är ofta något tyngre än tjejer. 
 
Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixerat sig i bäckeningången nu. Du kan ha svårt att sova, du behöver vända dig ofta och drömmer tydliga kanske kraftiga drömmar.
 
Egna tankar från förgående vecka:
Lillskrutten har fortsatt vara väldigt aktiv i magen, det känns som om den har hur mycket utrymme som helst och buffar och puffar på som bara den, hela tiden. Jag har gått och tänkt väldigt mycket på att den inte låg med huvudet neråt den här veckan och varit lite orolig över det. Men annars har jag mått bra. Det går långsamt att ta sig fram och ryggen är densamma, lite ont på kvällarna och lite stel.  
 
Jag har inte sett något kroppsdel sticka ut på magen än så länge, men man känner väldigt tydligt utanpå magen när skrutten trycker utåt.
 
Jag tänker mycket mer på förlossningen nu, vilket kanske inte är så konstigt. Det är med blandade känslor jag längtar dit. Å ena sidan kan jag fortsätta vara gravid ett tag till. Å andra sidan vill vi såklart träffa vår lilla skrutt.
 


Kommentarer
Postat av: Cilla

När jag kollar på dina bilder så saknar jag min kula riktigt riktigt mycket! Så njuta sålänge du inte tycker de är tungt och jobbigt :)

Svar: svårt att inte tycka det är tungt ;D haha, men vore himla mysigt att gosa med bebis istället för en stor mage :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-28 @ 19:49:34
URL: http://Sodergards.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: