Välkommen vecka 34

Barnet: 
Nu är fostret så moget att om förlossningen startar försöker inte förlossningspersonalen skjuta upp födseln. Om barnet föds är det fortfarande ömtåligt och behöver extra värme och mat. Men många klarar sin andning bra och långt ifrån alla behöver ligga i kuvös. 
 
Vikten är uppe i ungefär 2300gram och längden i 46cm. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan lägger sig en del barn tillrätta. En del fixerar redan huvudet i bäckeningången. Cirka 3-4% av alla barn lägger sig med stjärten eller benen mot bäckenöppningen (sätesbjudning/fotbjudning). Man kan då försöka få fostret att vända sig rätt, en så kallad yttre vändning som görs på förlossningen i vecka 37+0.
 
Egna tankar från förgående vecka:
Det har varit väldigt livligt som vanligt i magen och jag fick för mig häromdagen att lillskrutten kanske har vänt på sig. Idag var jag hos barnmorskan för kontroll och visst hade jag rätt. Lillskrutten har legat med huvudet nedåt sen vecka 28, men nu, när den egentligen borde vända sig nedåt så ligger den med huvudet uppåt istället. Busunge! Hoppas att den vill vända på sig innan nästa kontroll. Annars blir det inbokat ultraljud och en eventuell vändning framöver.
 
Jag har lite domningar i benen till och från. Ont i rygg på kvällar/nätterna, jääävligt kort stubin och är allmänt glömsk och förvirrad. Men det är väl som det ska vara då kanske.
 
I övrigt så växer lillskrutten på bra enligt mätningen hos barnmorskan idag. Mitt blodtryck har gått upp ytterliggare så det känns också skönt. 
 
SF-mått: 32
Lillskruttens hjärtslag: 138 slag/minut
Blodtryck: 104/70
 
 


Kommentarer
Postat av: jessicaelvira

Det är väl ett tecken på vilken rebell det kommer bli utav den där lillskrutten. ;)

Svar: eller hur!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-14 @ 19:56:28
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

får hoppas bebis vänder sig nedåt och blir fixerad snarast :) vändningsförsök låter så obehagligt, både för bebis och mamma!

Svar: ja jag tycker också att det låter obehagligt så hoppas att den vänder på sig igen :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-15 @ 08:45:20
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Jennica Björk

så himla fin mage! är så avis:)

Svar: åh men tack ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-20 @ 22:18:58
URL: http://mammajennica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: