Välkommen vecka 33

Barnet:
Bebisen är ungefär 42cm lång och väger cirka 1,7kg. Lungorna kommer inte vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att andas fostervatten. Från vecka 32 har barn som föds för tidigt goda chanser att överleva och må bra. Bebisens hud blir slätare och mjukare med den ökade mängden underhudsfett.
 
Fostervattenmängden ökar inte längre utan är nu konstant. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ökar i storlek. Barnet fortsätter att röra på sig, du ska känna fosterrörelser varje dag, många gånger per dag. Rörelserna kan ha ändrat karaktär från de tidigare tydliga sparkarna till mer rullande, buffande knuffar.
 
Egna tankar från förgående vecka:
Nu har 80% av graviditeten gått. Det känns kan jag säga. Ryggen har åter igen börjat bråka vilket såklart tar på humöret och jag är betydligt mer otålig och lättretlig nu än vad jag varit under hela graviditeten. Men jag är ju ändå i graviditetsmånad 8 nu så man kanske får lite förståelse av omgivningen när man ryter till. Man kan ju hoppas i alla fall.
 
Lillskrutten fortsätter att vara aktiv i magen, hela tiden. Men det är mer buffar och rullningar som känns och syns. Några få ordentliga sparkar mot revbenen får den fortfarande in med jämna mellanrum. Jag ska försöka filma lite när lillskrutten lever om. Men man sitter som förstenad och bara förudnras över hur det är möjligt att det faktiskt lever och växer något i min mage. Tanken på att vi snart har en bebis i vårt liv känns otroligt häftigt och samtidigt läskigt. Men oj vad vi längtar!
 


Kommentarer
Postat av: jessicaelvira

Alltså, jag vet inte hur jag kommer reagera på den där videon med rörelser som syns från utsidan! Läskigt och lite creepy! :D ♥

Svar: men du har ju sett rörelserna IRL ;)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-07 @ 13:26:45
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Malin

Gud vad tiden går fort, har 80% gått redan?! Känns som det var igår du skrev att du hade blivit gravid haha :) Ska bli kul att följa dig som nybliven mamma sen också!

Svar: haha ja det är lite galet att det snart kommer finnas en liten mini-människa i våra liv. Men helt underbart också :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-10 @ 00:47:36
URL: http://everypieceofme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: