välkommen vecka 24 ♥

Barnet:
Fostret väger cirka 650 gram och är ungefär 30cm långt. Huden som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett. Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet. Ibland börjar fostret att hicka, då känns det som om det klickar till i magen.
 
De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.
 
Egna tankar om förgående vecka:
Det har inte blivit mycket sömn senaste veckan. Ryggen har dödat mig varje natt. Och tvingat upp mig aptidigt på morgonen bara för att slippa smärtan, som försvinner så fort jag går upp och rör på mig. Jag hatar att ta tabletter men har nu börjat ta alvedon innan jag ska sova för att se om det hjälper något. Tre stycken förbrukades inatt och visst fick jag sova lite bättre i alla fall. Men jag hoppas att en värmedyna ska minska besvären så jag slipper ta alvedon.
 
Humöret har dragits ner i skiten i samband med för lite sömn och jag borde gå runt med en skylt "varning för surkärringen" för omgivningens bästa. Jag hoppas att den här veckan är veckan som sambon får känna rörelserna. Än så länge har lillskrutten varit anonym för honom.
 
Jag har gått upp tio kilo hittills, som förutom två dubbelhakor har fördelats sig väl på magen och rumpan. Så jag känner mig inte direkt "stor" på samma sätt som jag känner mig gravid. Tack och lov.
 
Det roliga är att jag kan "prata" med lillskrutten nu. Buffar jag på magen så kommer det snart en buff tillbaka. Något som har roat mig under sömnlösa nätter. 
 
Återkommande kommentar från omgivningen: Vad snabbt det går.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

vad magen har börjat växa nu! :)

sv; ja du får komma om vi ordnar ett homeparty igen i framtiden!! :)

Svar: ja det börjar ta sig ;)
Det gör jag gärna :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-05 @ 11:27:40
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Zeitz

Finaste magen!:)

Svar: hihi :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-05 @ 12:53:55
Postat av: jessicaelvira

men åh! Buffrar tillbaka! Dör. Nu dör jag. ♥

2013-03-07 @ 18:53:38
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: