Att bli mamma

Jag har tänkt mycket på att vi kommer bli föräldrar, hur galet det låter. Ska någon liten mini-människa kalla mig för mamma? Ska jag börja ta ansvar för någon annans liv? En liten som ska uppfostras, älskas och växa som människa, på de grunder som jag och min sambo lär ut. 
 
Helt plötsligt kände jag mig väldigt liten själv. Hur gör man? Finns det någon manual till föräldraskap? Vad händer om jag gör fel? och den värsta tanken av dom alla; Tänk om jag inte blir en bra mamma till mitt barn.
 
Efter ett telefonsamtal med min egen mamma så kändes det hela mycket bättre. Hon är klok, min mor. Hon är världens bästa mamma. Så jag skrev detta på facebook igår kväll:
 
"Om jag blir hälften så bra mamma till lillskrutten som min mamma är mot mig. Då blir jag en jävligt bra mamma."
 
och vet ni vad hon skrev tillbaka. Min mamma alltså. 
 
"Jag vet att du kommer bli den bästa mamma i världen för ditt/dina barn. Just nu känns allt så främmande och konstigt. Så fort din baby är född så föds även du som mamma och allt faller på plats instinktmässigt. Bara lite praktiska detaljer kan man behöva hjälp med, men övning ger färdighet och du har många som kan hjälpa dig. Kram"
 
Precis så känns det. Främmande och konstigt. Men det känns även tryggt att veta att vi inte är ensamma. Vi har andra i vår närhet som kommer stötta och hjälpa. Lilla skrutten. Tänk vad många som väntar på att få träffa dig, hålla dig och älska dig. Inte bara dina föräldrar.
 
 
Första bilden på oss två tillsammans hösten 2010, i början av när vi träffades. Tänk, i sommar blir VI föräldrar. 


Kommentarer
Postat av: Janika

Du kommer bli den bästa mamman i världen. Precis lika bra som du är på att vara min bästa vän!!

Svar: åh ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-15 @ 15:32:55
Postat av: Anna-Maria

Så fint! Klart att det känns lite läskigt, allt nytt är ju lite otäckt på sitt sätt. Men jag tror att din kloka mamma har väldigt rätt. :)

Svar: ja mammor brukar ju ha det :) Dessutom har hon uppfostrat 6 döttrar så hon vet ju vad hon pratar om :P
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-15 @ 15:47:47
URL: http://www.annamaria-l.se
Postat av: Frida

Ja det är riktigt mäktigt att bli föräldrar, går inte att föreställa sig tror jag. Jag tror din mamma har rätt, allt faller på plats när den lilla väl kommer. Men som alltid så är det med första barnet man gör dom flesta "misstag" och lär sig från. Det kommer nog gå jätte bra! :)

Svar: ja just tanken på bebis faller sig ganska lätt nuförtiden. Men tanke på att bli mamma, att uppfostra en annan människa. Det tanken har inte riktigt hunnit infinna sig än. Men som sagt, det kommer nog :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-15 @ 16:20:12
URL: http://blogg.fotografia.se
Postat av: Elin - 22år & vill bli mamma

Jag har tänkt precis som du gör!!!

Svar: skönt att att jag inte är ensam! :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-15 @ 17:27:26
URL: http://eluus.blogg.se
Postat av: jessicaelvira

Ni kommer bli galet bra föräldrar siss! Jag tvivlar inte en sekund! Men ja, overkligt är det fortfarande men så fort vi får se lillskrutten så kommer nog verkligheten med allt vad det innebär ikapp. ♥

Svar: tack sissen ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-03-15 @ 20:26:56
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: