Lillskrutt vecka 18 ♥

Barnet: Är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 220g. Det är en enormt aktiv period för barnet nu, det sparkar, gör grimarser, slår och vrider sig. Just ditt barns unika fingeravtryck börjar framträda. I denna vecka görs vanligtvis en ultraljudsundersökning för att fastställa beräknat datum för förlossningen. Plus/minus 2 veckor. Nu kan man oftast se barnets kön. Med ultraljudet kontrollerar man barnet även anatomiskt samt lokaliserar moderkakans läge.
 
Egna tankar:
Jag har nog aldrig sett fram emot fredagar så mycket som nu. När man går in i en ny vecka i graviditeten känns det lite extra speciellt. Det växer verkligen något där inne. Även om jag har svårt att tro på det fullt ut fortfarande. Jag vägde mig idag och har gått upp nästan 4 kilo sen starten. Jag trodde det var mer. Känner mig mer tjock än gravid och tycker inte att det har hänt så jättemycket med magen jämfört med förra veckan. 
 
Ultraljudet närmar sig. Men då det tydligen är många som väntar barn iår så får vi snällt vänta en vecka till innan vi får se lillskrutten i magen. Något jag både är nervös, orolig och spänd inför. Jag har inte känt några rörelser ännu, eller inte vad jag kunnat uppfatta som skulle komma från lillskrutten i alla fall.
 
Jag får oftare huvudvärk och är väldigt rastlös. Har börjat pyssla mer för att ha något att göra och humöret svänger fortfarande upp och ner på ett ögonblick. 
 
Återkommande kommentar från omgivningen: Ska ni ta reda på könet?
 


Kommentarer
Postat av: elin stridh

jag skulle nog inte kunna låta blir att ta reda på könet :)

Svar: Klart man blir nyfiken, men det är inte prio 1 för oss :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-11 @ 13:29:50
URL: http://elincecilia.com/
Postat av: elin stridh

hehe nää alla är olika :)

2013-01-11 @ 15:05:17
URL: http://elincecilia.com/
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Åh vad spännande med ultraljud snart!! :)

Svar: Jaaa :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-11 @ 15:13:39
URL: http://mwfotografi.blogg.se
Postat av: Malin

Så mycket spännande ni har att se fram emot! Ni kommer att vara med om det häftigaste som finns! Det går inte i ord att beskriva. Själv har jag och min man tre barn och vi har aldrig kollat könet på något av dem vid UL. Vi har aldrig velat veta utan ha det som en "belöning" när "arbetet" är klart och det har jag aldrig ångrat. Det är precis som du skriver inte prio 1. Det är ju också lite kul att fundera och spekulera innan vad det kan vara för en liten filur som tumlar runt där inne :) Ska bli spännande att följa dig och som sagt, du kommer att vara med om det häftigaste i livet.
/Malin

Svar: ja, just nu känns det lite overkligt, men det kanske sätter sig när man får se att det faktiskt är något där inne :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-11 @ 23:50:31
URL: http://malinlorentzon.blogg.se
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Hade också problem med huvudvärken! Inte kul

Men är inte vecka 19 en vanlig vecka för ultraljud? :)

Svar: Hur får man bort den? Vaknade med huvudvärk idag :(
Det vet jag inte? :P Vet bara att barnmorskan sa att det är vanligast i vecka 18 :P Men förstår ju att det inte är hugget i sten att det finns tid precis den veckan. Nåväl, den som väntar på något gott :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-12 @ 08:42:04
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: emma ❥ olivias mamma

Men åh! Vad har jag missat under min bloggpaus! Vet inte om du minns mig, men bloggade på emmaskoog.se förut och vet att du kommenterade där ibland - GRATTIS TILL MIRAKLET! :D Det är en fantastisk resa ni har framför er! :') ♥

Svar: Jodå jag minns dig :) Kul att du kommit tillbaka till bloggandet igen :) och tack så mycket ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-12 @ 09:13:26
URL: http://emmaloves.webblogg.se
Postat av: jessicaelvira

Alltså förstå när du känner första sparken!! ♥♥♥

2013-01-12 @ 19:05:17
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Carro - trebarns mamman på Gran Canaria!

Jag kollade med ettan, inte med tvåan eller trean och det var mycket mer spännande tyckte jag :)
Det har verkligen blivit en stor grej och folk tycker typ man är konstig om man inte kollat kön, förstår inte varför alla händer upp sig på det haha..

Svar: den uppfattningen har inte jag fått, att folk tycker vi är konstiga. Jag tror väl att det handlar mer om att omgivningen är minst lika nyfikna på vad det är för en som gömmer sig där inne :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-12 @ 22:43:23
URL: http://carrosungar.blogg.se
Postat av: Carro - trebarns mamman på Gran Canaria!

Okej, det kan nog vara olika :) Folk sa alltid att de inte kunde förstå hur jag kunde låta bli och på pekade hur mycket lättare det skulle vara att veta så man kunde köpa saker till bebisen..
Men det är klart alla är nyfiken också, det är en sån stor sak och man kan ju inte låta bli att undra vad det är för någon liten filur som gömmer sig där inne :)

Svar: Äsch, såna kommentarer viftar jag bort :) Man behöver ju inte köpa så mycket kläder innan bebisen kommer ändå :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-12 @ 23:35:09
URL: http://carrosungar.blogg.se
Postat av: Hanna W ❥

byter också vecka på fredagar, hihi :}

Svar: vad kul :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-13 @ 12:10:31
URL: http://mammahjartat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: