Bildstöld

Jag vet många fotografer som har blivit utsatta för bildstöld och okunskapen kring detta är så himla stor så man blir lite mörkrädd. Google är den största bildkällan och många söker efter bilder där, laddar ner dom och använder dom till sitt egna företag. 
 
Det man gör, genom att agera på det sättet är att man stjäl. Man tar någon annans verk, använder det till eget vinstsyfte, tjänar pengar på det och inget går till upphovsmannen som tagit bilden från första början. Det är olagligt och fler och fler fotografer har börjat ta upp kampen mot detta.
 
Nu har jag blivit utsatt för bildstöld. En av mina bilder används av ett annat företag i deras marknadsföring, både på deras hemsida och som facebook annons. Dom tjänar pengar på min bild utan min tillåtelse och utan att ha angivit mitt namn. Jag tänker inte låta det passera. Som medlem i Svenska fotografers förbund har jag tillgång till deras jurister som är väldigt kunniga inom området och jag har snabbt fått hjälp och stöd i frågan. Företaget som har använt min bild är kontaktade och vi får se hur situationen går vidare. 
 
Så ett tips till er alla därute som googlar bilder. Kontakta ALLTID fotografen och fråga om lov/köp bilden om du ska använda den på Internet eller i ditt företag. Att ladda ner bilder och spara dom på datorn i privat syfte är inte olagligt och en helt annan sak. Men så fort du publicerar den på nytt i något medie så begår du ett brott. Var därför försiktig och fråga hellre två gånger än ingen. Du kan läsa om bilder och upphovsrätten här.
 


Kommentarer
Postat av: P I X E L I E - Erica Pettersson

Ja, det här med upphovsrätt/copyright är verkligen en djungel! Håller med om att det är bättre att fråga en gång för mycket...
Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant; men jag arbetar ju i och för sig inte som Fotograf (än).

Jag kan också störa mig lite grann på när en del googlar fram en bild, lägger ut den på sin blogg (eller annan social media) och skriver typ "Lånad av/från Google". Då Google ju bara är en sökmotor som letar fram t.ex. bilder från andras sidor, med hjälp av sökorden...

Jättebra inlägg!

Svar: Ja att lägga ut bilder från google på sin egen blogg och ange google som källa är också ett upphovsrätts brott. Oavsett vart man hittar bilden så ska alltid fotografen kontaktas innan man använder den. Det är så många som inte vet om detta så jag hoppas att fler tar upp ämnet!
tack så mycket!
MissJeni

2013-01-02 @ 14:40:26
URL: http://pixelie.webblogg.se
Postat av: Hanna Karlsson

Vad tråkigt att företag gör så!

Svar: ja det är väldigt tråkigt. Men det händer tyvärr väldigt ofta. Det var första gången för mig, men det är så många fler fotografer som bli bestulna på sina bilder hela tiden.
MissJeni

2013-01-02 @ 17:21:31
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: jessicaelvira

Jag visste inte om detta innan du berättade det för mig. Okunskapen handlar nog mer om bristen över att ta sig tiden och gå igenom lagar och jag tror dessvärre alla tänker att "ligger det redan ute på nätet så..". Jag vet bättre idag tack vare dig siss och jag hoppas att företaget som tagit din bild gör rätt för sig. Det är så bra att detta uppmärksammas mer.

Svar: Företag borde ha bättre koll än privatpersoner. Men förstår att okunskapen är stor.
MissJeni

2013-01-02 @ 17:54:35
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Rebecca

Ett jättebra & viktigt inlägg!

Svar: Tack! Tänkte inte skriva om det först, men vet att det finns många därute som helt enkelt inte vet bättre. Så kunskapen måste upprepas ofta för att den ska spridas och förhoppningsvis lär sig fler och fler hela tiden vad som gäller när man vill använda bilder.
MissJeni

2013-01-02 @ 19:24:25
URL: http://fotobex.blogg.se
Postat av: Jojo

Men ååh va irriternade! Hoppas företaget betalar bra för sig nu!
Bra inlägg. Hoppas det var första och SISTA gången du råkar ut för stöld.

Svar: Jag har haft kontakt med företaget idag och faktura är skickad. Hoppas också att det är sista gången jag råkar ut för bildstöld. Det är ju varken kul för mig eller för företaget som får betala.
MissJeni

2013-01-02 @ 19:59:18
URL: http://jojosfoto.blogg.se/
Postat av: Matilda Wik - fotograf i Norrköping

Sv: Take a guess ;)

Svar: ingen aning, då hade jag inte frågat :P
MissJeni

2013-01-02 @ 20:56:23
URL: http://mwfotografi.blogg.se
Postat av: Coquina

Nä vad jobbigt att du råkat ut för detta =( Hoppas det löser sig!

Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

Svar: Ja det hoppas jag med!
MissJeni

2013-01-02 @ 23:42:06
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

bra att du gör något åt det och inte bara låter det vara! man tycker ju att företag i alla fall borde ha bättre koll... jag själv förstår inte hur man på allvar kan tro att man kan använda andras bilder hur som helst.

Svar: Ja verkligen, jag förstår att många privatpersoner inte har koll vad som gäller alltid. Men företag borde veta. Så det känns ännu mer viktigt att sprida kunskapen och sätta ner foten så att det inte bara glöms bort.
MissJeni

2013-01-03 @ 12:05:56
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Fotograf Viktoria Wigenstam

Bra inlägg, det är inte så många som har koll på vad som gäller. Tyvärr.. Bra i alla fall att du står på dig och kämpar, rätt ska ju ändå vara rätt :)

Svar: tack så mycket :) Ja, det känns viktigt att inte bara sopa undan mattan och glömma. Utan att informera och sätta ner foten. Mitt är mitt och ditt är ditt.
MissJeni

2013-01-03 @ 14:34:25
URL: http://viccivicci.blogg.se
Postat av: Fotograf Viktoria Wigenstam

Helt rätt som du säger, man vill nog fort glömma för att man inte orkar ta tag i det, men samtidigt så har man ju då förlorat också och de tror att de kan göra som de vill, utan att nu låta bitter! :) haha
Ha nu en fin dag! :)

Svar: ja precis. tack så mycket och detsamma :)
MissJeni

2013-01-03 @ 14:43:35
URL: http://viccivicci.blogg.se
Postat av: Nina

Skicka faktura. En fotovän till mig räknade helt enkelt ihop hur mycket dom va skyldig honom för bilderna dom använde utan hans tillåtelse.
Det fungerade för honom och jag tror dom tänker till nästa gång dom snor en bild!

Lycka till!

Svar: japp faktura är skickad redan :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-01-06 @ 12:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: