Äntligen vecka 20!!!

Barnet: 
Halva graviditeten har gått, fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga. Fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte börja svettas förrän efter sin födsel.
 
Fostret har fått känsel, och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta.
 
Egna tankar om förgående vecka:
Ja, jävlar. Jag trodde aldrig att jag skulle komma till vecka 20 efter att ha fått backa 11 dagar när vi var på ultraljudet. Men nu är vi här. Halvvägs. Jag har börjat få halsbränna eller sura uppstötningar till och från. Vet inte vilket då jag aldrig upplevt känslan tidigare men båda sakerna är tydligen vanliga så nått är det ju. På kvällarna mår jag mer illa och är inte bekväm oavsett vad jag gör, om jag sitter, står eller ligger spelar ingen roll. Det känns som om något vill krypa ur skinnet på mig. 
 
Jag har gått upp 7 kilo sen jag blev gravid och där sitter nog mitt största problem. Jag har svårt att acceptera kroppens förändringar och blir frustrerad över snön som aldrig kan försvinna så jag får ge mig ut på långa promenader utan att slå ihjäl mig. Det kan låta väldigt negativt men det är lite så det är också. Jag känner ingen press på att jag MÅSTE njuta av graviditeten när jag faktiskt inte gör det. Men jag njuter över att veta att till sommaren har vi en bebis i familjen. Vilket gör säkert allt det andra värt det. 
 
Något positivt i alla fall är att jag TROR jag kände några få rörelser där inne i helgen. Några bubblor som var lite olika starka. Antingen var det lillskrutt, eller så var det typ, gaser. Vad vet jag?
 
Återkommande fråga från omgivningen: När är det BF?
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Halvvägs- vad skönt! Jag tycker du är så Stark som skriver att
Du inte njuter av graviditeten. Det gjorde INTE jag heller. Älskade att få tillbaka min egen kropp..! Och vet du, med mitt första barn hade jag svårt att "älska den lilla bebisen". Men insåg att även det var OK eftersom kärleken växte fram ju mer jag lärde känna den nya lilla människan:)
Kram!

Svar: Precis! Det finns nog många som tycker samma sak men som inte vågat säga något. Jag tycker att pressen som ligger på gravida är alldeles för stor "jaja, men njut av graviditeten nu istället". Det är svårt att njuta när man har ont, mår illa, går upp i vikt och känner sig ful. Jag tänker inte ställa mig i ledet och acceptera andras önskemål. Och det måste få vara okej att känna precis som man själv känner och prata om det med andra utan att få konstiga blickar eller spydiga kommentarer tillbaka. kram tillbaka Katrine :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-02-05 @ 11:53:04
Postat av: Anonym

/Katrine:)

2013-02-05 @ 11:53:46
Postat av: jessicaelvira

2013-02-05 @ 17:49:26
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Mia

Halva tiden kvar nu..
Halsbränna hade jag med, massor.. Tyvärr så har det stannat och återkommer med jämna mellanrum =( Hoppas det inte gör det för dig..

Kram Mia

2013-02-05 @ 20:06:00
URL: http://nattmia.blogspot.com
Postat av: hanna b

hade också massa halsbränna, usch alltså, haha! grattis till halvvägs! ;)

Svar: tackdå :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-02-06 @ 08:41:41
URL: http://hannabjorkstedt.blogg.se
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

spännande att vara halvvägs :) andra halvan gick fortare tycker jag!

sv; vi får ändå vara hemma mycket längre med barn i sverige än i många andra länder. jag säger dagis till Liam för att det är ett lättare ord men det är ju förskola. det ordet passar bättre. för de får lära sig massor och utvecklas i en rasande fart. det är pedagoger som tar hand om barnen, inte några vanliga barnvakter. jag ser inte att ett år är för litet. inte på Liams förskola i alla fall. där 1 - 2 åringar har en egen avdelning. de träffar jämnåriga och barnen har superkul! vara ute och leka halva dagen och andra halvan få leka med lärorika leksaker. vilken fest :) sen är det fem barn på en pedagog vilket är alldels lagom.

Svar: Jag menade inte att gå till angrepp mot själva konceptet förskola. Utan mer ordet. För mig är en förskola en förberedelse inför skolan och att vara 1 år och gå på förskola känns för mig därför konstigt för man är inte redo att börja i skolan då :P Jag har inget emot konceptet och att dom är pedagoger, har två systrar som jobbar på förskolor men tycker inte om ordet för det ;)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-02-06 @ 15:52:50
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Hanna W ❥

vad mysigt :}

2013-02-07 @ 06:28:05
URL: http://mammahjartat.blogg.se
Postat av: Monica-Gravid med nr 1

Härligt! Nu kommer det gå jättefort :)

Svar: hoppas det ;D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-02-07 @ 08:10:19
URL: http://mookpersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: