Välkommen vecka 32

Barnet:
Bebisen väger ungefär 1,5kg nu och ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och är ungefär 41cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.
 
På grund av trängseln därinne, har du säkert märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt, men så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds, ungefär 900gram.
 
Barnets alla fem sinnen fungerar och bebisen sover ca 90-95% av tiden, under de vakna perioderna tränar bebisen på att andas, röra på sig och öppna och stänga sina ögon. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den riktiga andningen.
 
Egna tankar om förgående vecka:
Lillskrutten är långt ifrån lugn i magen. Det boxas, vrids, sparkas och snurrar hej vilt där inne. Helt tiden. Igår hittade lillskrutten revbenen också och fick in en rak höger. Så att den ska bli lugnare har jag ännu lite svårt att tro på. Jag har börjat tänka allt mer på förlossningen och vilken smärtlindring jag vill ha. Tack för att många av er delade med sig av sina egna erfarenheter i förra inlägget
 
Den här veckan har vi också monterat spjälsäng och skötbord, tvättat bebiskläder och bäddat lillskruttens säng. Det känns mer verkligt att gå in i babyrummet nu när det faktiskt börjar ta form. Bara lite städning och blöjjor och sånt som ska fixas innan det är klart. Och då kommer det även upp bilder för er som är nyfikna.
 
I övrigt mår jag bra, även om jag känner att det är mycket tyngre att gå och har svårt att hitta bekväma ställningar oavsett om jag ska sova eller sitta. Men det känns som petitesser.
 


Kommentarer
Postat av: Frida

Ojoj, det börjar närma sig! Så underbart! Du börjar få en riktigt fin och rund mage! :D

Svar: tack snälla :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-30 @ 13:39:26
URL: http://blogg.fotografia.se
Postat av: erikasblogg.se

Jag är med i vecka 32 och börjar också fundera på förlossning och typ av smärtlindring. Tyvärr så kom vi inte med i ngn föräldragrupp förrän vi är i v36 och 37 och jag börjar bli stressad. Tänk om lilleman tittar ut tidigare och jag inte är förberedd?!

Mysigt att tvätta bebiskläderna och jag funderar på att göra det i helgen :) Dock är vi i renoverings- och flyttartagen och helst hade jag velat tvätta och hänga de i nya lyan. Men jag får nog tänka om, hihi, just bara för att jag känner mig så stressad :)

Svar: förstår att du känner dig stressad över det, låter ju lite sent att börja föräldragruppen i vecka 36. Vi träffas i vår grupp i alla fall under fem tillfällen, en gång i veckan. Så då hinner du ju gå in i vecka 40 innan ni är klara med föräldragruppen om ni har lika många tillfällen.
Men prata med din barnmorska om det som du känner dig orolig inför, hon kan ju svara på det mesta även utanför föräldragruppen :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-02 @ 20:19:13
URL: http://erikasblogg.se/
Postat av: jessicaelvira

Oj helt galet att lillskrutt snart skall komma till världen! Låter fortfarande helt overkligt i mosters öron, längtar efter att träffa den lille!

Svar: Ja, jag skulle inte ha något emot om lillskrutten ville kika ut lite tidigare, det börjar bli tungt nu :P
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-05-04 @ 17:59:43
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: