Välkommen vecka 31

Barnet: 
Fostret väger runt 1800 gram och längden är ungefär 43 centimeter. Fingernaglarna har vuxit ännu mer och når fingertoppen. Fostret kan fixera blicken och ser bättre skillnad på ljus och mörker och ögonen är öppna när barnet är vaken och stängda när den sover. Det verkar som om det även kan börja känna igen och reagera på musik som spelas vid upprepenade tillfällen.
 
Alla organ är snart färdigutvecklade, lungorna är det organ som blir färdigt sist. Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt.
 
Egna tankar om förgående vecka:
Veckan spenderades i Sundsvall och där gick tiden i rasande fart. Jag hann inte riktigt reflektera så mycket över min hälsa utan jobbade på och umgicks med vänner. Men jag började känna av mer och mer att mitt tempo när jag går har blivit betydligt långsammare den här veckan om jag ska undvika att få ont i ligamenten. 
 
Idag var jag hos barnmorskan för mätning och kontroll och lillskrutten mår bra i magen och växer enligt sin kurva. Vi lyssnade även på hjärtat och det är alltid lika häftigt när man hör de snabba slagen. Lillskrutten hade vänt på sig från höger till vänster sida och ligger med huvudet nedåt, men rörligt. Mitt blodtryck har gått upp sen sist och det kändes skönt.
 
SF-mått: 28
Lillskruttens hjärtslag: 136 slag/minut
Blodtryck: 100/68
 


Kommentarer
Postat av: jessicaelvira

Så skönt och höra att allt var i sin ordning med lillskrutten och gud så galet att höra hjärtslagen! ♥

2013-04-23 @ 16:16:50
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

tycker din mage precis som min växte mycket från vecka 30 till 31! konstigt det där :)

Svar: Många sa precis samma sak, att den har växt väldigt mycket på bara den här veckan :P
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-24 @ 08:49:42
URL: http://fashionstars.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: