välkommen vecka 29

Barnet:
Fostret väger nu runt 1400gram och är ungefär 40 centimeter långt. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan. En del kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge.
 
Fostret kan drömma nu. I undersökningar har det visat sig att foster har perioder av drömsömn. Kroppen och huvudet är proportionerliga och barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Barnet är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter.
 
Egna tankar om förgående vecka:
Jag har haft otroligt mycket energi denna vecka och har storstädat, bakat mängder, hängt i Stockholm och känt mig näst intill outtröttlig. Fötterna däremot har strejkat och fotmassage har varit mycket uppskattat på kvällarna. Jag sover bra och även om jag vaknar tidigt på morgonen så är jag utvilad och inte aptrött. Men jag drömmer väldigt mycket om lillskrutten nu, inatt drömde jag att man kunde se ansiktet, fötter och händer väldigt tydligt under magen. Man såg precis hur den såg ut och hur liten den var som skvalpade runt där inne i magen.  
 
Lillskrutten har inte hittat revbenen ännu, men urinblåsan är ju minst lika kul att sparkas på. Gärna upprepande gånger och hårt. Den här veckan har magen växt en aning också, med tanke på vad vågen visar och omgivningens kommentarer i alla fall. Liten skillnad kanske det är, men ska den verkligen bli större? Dom säger ju det i alla fall...
 
Återkommande kommentar från omgivningen: Nu går det fort!
 


Kommentarer
Postat av: Madde

Vad fin du är=) Njut nu sista tiden och vila mycket!

Svar: tack så mycket :)
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-09 @ 14:26:57
Postat av: JUNITJEJ

Vilken vacker mage! En sådan fin blogg du har!

Svar: tack så mycket :D
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-09 @ 19:18:01
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: jessicaelvira

Åh vad läskigt fast också mysigt att drömma om lillskrutten! Undrar om det är vanligt bland blivande mammor? Och du är så himla, himla fin. ♥

Svar: jag har hört att det är ganska vanligt att drömma om sitt barn. Vissa drömmer mardrömmar, så jag är glad att jag slipper den biten än så länge iaf.
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-09 @ 19:21:41
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: Manella

Åh vilken fin mage du har :)
Längtar tills min börjar synas mer. Ena dagen ser den ut att ha börjat puta ut mer medan den andra dagen ser den mindre ut igen :O men det kanske är normalt? Längtar tills rutin ultraljudet då jag ska få se våran bebis <3

Jätte skoj och läsa din blogg, om varje vecka :)

Svar: men tack så mycket :)
vet själv att jag bara längtade tills min mage började synas mer, tyckte det gick jätte sakta i början. Men nu känns det som att "oj, ska den bli större" haha :D Men himla mysigt är det!

Ultraljudet är mäktigt!
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-18 @ 13:35:51
URL: http://manella.se
Postat av: Manella

Det är riktigt mysigt men just nu känner jag inte mig alls gravid, därför vill jag magen ska växa snabbare :) liten bula har det blivit men läskigt att magen ser olika stor ut dag för dag och tid på dygnet :O tycker det går jätte sakta nu och vill verkligen inte att något fel ska hända nu :(

Svar: jag kände mig inte heller gravid i början. Det tog ett bra tag, till vecka 20 innan jag faktiskt insåg att jag är gravid. Är du väldigt orolig så ta kontakt med din barnmorska och prata med henne om det.
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-21 @ 14:47:24
URL: http://manella.se
Postat av: Manella

Detta med magen pratade jag med barnmorskan om, det är så nu innan magen börjat växa helt, eller tills barnet blivit större i magen. Det har med att barnet rör sig, så beroende på var det befinner sig, så förändras magen. Och sen har det lite med vätska etc med att göra. Har fått höra hjärtljuden + en spark i fredags så det lugnade mig att veta den lever <3 när magen växer mer eller man får känna rörelser, då kommer jag nog förstå det mer :)

2013-04-21 @ 22:06:21
URL: http://manella.se
Postat av: Manella

Sen min oro ligger i att jag blivit väldigt nojig med att något kan hända om jag rör mig konstigt, eller hoppar eller råkar springa osv. Vet det är knasigt, men är rädd ibland och ibland tänker jag inte ens på att jag är gravid. Har fått lugnande besked, att stress, må dåligt osv inte skadar barnet. :)och att jag kan röra mig osv men nojig är jag ändå hehe

2013-04-21 @ 22:08:16
URL: http://manella.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: