reflexskärmen

Jag fotar alltid i naturligt ljus. Det ligger en extern blixt i kameraväskan i nödfall. När situationen verkligen kräver det. Men det är sällan den används. Jag älskar att jobba med naturligt ljus och att hitta det bästa ljuset. Något jag använder till min hjälp är en reflexskärm. Dels för att lätta upp skuggor och få ett jämnare ljus på modellen, men också för att styra ljuset precis dit jag vill ha det.
 
Igår under workshopen stod vid i skuggan bakom ett el-skåp och solen stod högt ovanför. Då tog jag fram reflexskärmen och riktade in ljus på vår modell Jenny och bakgrunden fick även den ett lyft av ljuset som studsade in. Nedan ser ni två bilder, den ena utan reflexskärm och den andra med. Jag har använt exakt samma inställningar på kameran men bara tagit bort reflexskärmen. Båda bilderna är helt oredigerade och endast exporterade till jpg-filer.
 
Reflexskärm är ett väldigt prisvärt alternativ att ha i sin kameraväska och kommer till användning mer ofta än sällan när jag fotar. 
 
Utan reflexskärm:
 
 
Med reflexskärm:
Canon Eos 5DmarkII + Canon EF 24-70mm 2,8L USM
Iso 200 - bländare 2,8 - slutartid 1/1600sek
 


Kommentarer
Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

stor skillnad :)

sv; ja jag hoppas det! mycket att tänka på bara :)

2013-04-12 @ 11:41:24
URL: http://fashionstars.blogg.se
Postat av: Åsa

Åå vilken stl använder du jag har en sån stor känns otymplig ! Måste byta .. :) /åsa

Svar: 107cm tror jag min är på. Men ju större desto bättre :) Jag kommer köpa en större så småningom (en rektangulär) så att man får ljus på hela modellen om man skulle vilja ta helkroppsbilder.
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-12 @ 15:06:02
Postat av: Sandra Kantojärvi [ fotograf ]

Reflexskärm <3!

2013-04-12 @ 15:16:45
URL: http://sandrakantojarvi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: