Äppelpaj i solsken

Idag kom bakningssuget tillbaka så jag och sambon ställde oss och bakade äppelpaj som vi sedan njöt av på vår lilla uteplats i solen. Helt underbart. Jag gissar att jag kommer sitta bänkad där hela vår och sommaren. Så himla skönt! Och pajen fick helt klart godkänt. Lätt och snabbt gick det att göra den också.
 
Till smuldegen:
  • 200gram smör
  • 4-5dl vetemjöl
  • 4msk strösocker
Till fyllningen:
  • ca 500gram äpplen 
  • 2-3msk kanel
  • 3msk strösocker
Sätt ugnen på 225 grader, blanda ihop ingredienserna till smuldegen i en bunke. Skala och skär äpplena till önskad storlek. Blanda i socker och kanel. Smörj en pajform med smör. Häll i äpplena och fördela smuldegen ovanpå. Grädda pajen i ca 25-30min, mitt i ugnen. Låt pajen svalna och servera med vaniljsås eller glass. 
 
Vi gjorde även en egen vaniljsås efter mammas recept:
  • 1 äggula
  • 1,2dl florsocker
  • 3dl grädde
Vispa upp äggulan och florsockret för sig, det ska bli lite fluffigt. Vispa sedan grädde och rör ner försiktigt i florsockret. Redo att serveras!

 
 
 


Kommentarer
Postat av: jessicaelvira

Åh jag kommer också sitta på er uteplats hela sommaren! ♥

Svar: du är så välkommen ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-01 @ 18:09:26
URL: http://jessicaelvira.wordpress.com
Postat av: MLiSAN

Wow vilken fin mage du fått!

Svar: åh tack snälla ♥
MissJeni - med en lillskrutt i magen ♥

2013-04-01 @ 20:07:25
URL: http://mlisanfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: