Lek med ljus

Jag vet att många fotografer säger att man ska undvika att fota i direkt solljus. Det säger jag själv till dom som vill lära sig sin kamera. Men har du koll på hur du kan jobba med ljus så var inte rädd för att experimentera lite.

Idag träffade jag Jeanette och fikade lite. Vi kommer börja samarbeta lite och mer får ni veta längre fram. Sen tog jag med henne ut i solen och så fick hon stå modell. Här är några bilder där vi fotade i direkt solljus.


Bilden längst ner till vänster ligger solen på hennes vänstra sida och ger därför en skarp skugglinje på hela hennes högra sida av ansiktet. Jag gjorde bilden svartvit för att få fram hårda kontraster och på så sätt skapa mer dramatik i bilden.

Använd solglasögon om modellen ska stå med solen i ansiktet, annars kisar dom lätt och så bildas mörka skuggor under ögonen. Dessutom är det sällan särskilt trevligt att ha solen i ögonen. Men våga prova!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Det vore ju kul :) Måste in till stan en sväng på lördag iaf och se om jag kan få tag på en bröllopstårta... Var det du som rekommenderade stenstan eller var det nån annan? Pussa på Astrid från mig :P

2012-03-16 @ 19:01:45
URL: http://rebeccasdagar.se
Postat av: Kuriosakabinett

Ja men titta där är jag:) Ojoj som din bild du la upp på facebook på mig har gått hem hos min svärmor. Hon har tryckt på share och skrivit "Det här är min fina förhoppningsvis(nån gång i framtiden) sonhustru". Det är ett bra betyg på en bild.

2012-03-17 @ 09:45:09
URL: http://kuriosakabinett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: