Hitta din nisch!

Det är så många fotografer, även jag i början, som tror att man ska fota allt för att komma in i branschen. När jag startade företaget så hade jag verkligen allt på tapeten. Djur, enskilda porträtt, kärleksporträtt, familj, bröllop, företag, fastigheter, produkter, sport, natur. Ja jag kunde fota allt.

Men kunde jag verkligen det?

Som fotograf är det otroligt viktigt att ta fram det man gör bäst. Är det att fota djur, fokusera på den biten. Är det att fota bröllop. Håll ditt fokus där. Gör inte allt. För ingen kan vara bäst på allt.

Jag vet att mina styrkor ligger på bröllop och familj. Det är det jag marknadsför mig mot. I framtiden kommer jag nischa mig ännu mer. Det gäller att hitta den inriktningen som du är bäst på. Kunderna får en bättre översikt på vad du gör, vad du kan och det är fler som litar på att du faktiskt vet vad du gör om du nischar dig.

Att skriva på hemsidan att man kan allt ger bara ett tveksamt intryck. Visst, jag kan verkligen fota allt. Men sen är kvalitén väldigt olika. Hitta dina styrkor och fokusera på dom! Är det barnfotograf, bröllopsfotograf, sportfotograf, naturfotograf eller något annat? Bara du vet vad du gör bäst! Hitta din nisch!

Bilder från Eva-Lotta & Karls bröllop 2011.


Kommentarer
Postat av: Sessan

Ja det tycker jag verkligen att ni ska göra. Tänk bara på vad det är ni köper ifall ni har mk solljus på balkongen så kanske inte allt passar.

2012-03-23 @ 15:27:39
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Håller med! Jag har fått höra från familj och vänner att jag måste erbjuda allt för att kunna överleva, att det är svårt att nischa sig... och jag tror att som "vanlig" person har man nog den åsikten. Jag fotar fortfarande "allt" men jag har ändå valt att nischa mig mot gravid, nyfödd och baby för det är det jag tycker är allra roligast! Jag tackar för den delen inte nej till bröllop och äldre barn. Får se hur jag gör i framtiden när företaget tagit lite mer fart =)

2012-03-23 @ 19:15:38
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Förresten... vad tror du det beror på då att de äldre fotograferna (som oftast har ateljé i centrum sen 25 år tillbaka) gör ALLT! Så är det iaf i den här stan... de fotar bröllop, barn, gravida, djur, företag, och nu när nyföddfotografering börjat bli stort har de börjat erbjuda även det. De nischar sig ju inte! Är det "nytt" att man ska nischa sig, eller vad tror du?

2012-03-23 @ 19:19:05
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Jen: Fast jag ser studiofotografer som just studiofotografer. Dom håller sig ju till fotograferingar i sin studio. Det är inte ofta man ser dom ute på lifestyle fotograferingar exempelvis.



Det är ju mer porträttfotografering i studio som är deras nisch :)

2012-03-23 @ 20:30:01
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annelie Johnsson

Visst är det så, föredrar själv barn och familj, och bröllop förstås. Att fota sport eller djur har jag testat, men det syns tydligt att min känsla och engagemang inte är detsamma alls.

2012-03-23 @ 22:38:49
URL: http://Www.anneliejohnsson.se
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Mjo, fast hon här i stan är både ute och inne (dock runt knuten från studion eftersom hon tar extra annars) och jag fotar ju också både ute och inne för jag gillar båda. AH, jag vet inte, svårt det där :)

2012-03-24 @ 00:06:42
URL: http://jenfotografi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: