Learning by doing

Det här inlägget är en uppföljning av det jag skrev tidigare om actions. Ni som inte har läst det kan göra det här. Det blir ganska mycket text i det här, men jag hoppas ni finner det intressant ändå.

Jag fick in väldigt många intressanta åsikter och alla har ju rätt. Vi människor jobbar utefter som vi lär oss och lär vi ett sätt så är det även så vi kommer fortsätta. Det är svårt att förändra sitt beteende när man väl har använt det så mycket. Det var som när jag började med Lightroom efter att ha redigerat allt i Photohop. Jag tyckte det var otroligt jobbigt att början, men nu när jag har arbetat ett tag så känns det helt okej. Men det tar tid och än har jag inte lärt mig allt som finns att lära.

Det jag vill säga är, att vi är vanemänniskor. Vi gör saker som vi är vana att göra dom och när andra inte gör som vi själva så startas en diskussion om för och nackdelar. Vi vill ju förklara att sättet vi själva gör på funkar bäst. Det gör det också. För oss själva. Mitt sätt funkar inte bäst för någon annan, utan det är bäst för mig.

Låt mig förklara.

Ingen gissade rätt på vilken bild som var behandlad med actions. Många skrev att det var omöjligt att se på grund av olika saker. Vissa hänvisade till mina redigeringskunskaper, andra gissade på den som såg mest redigerad ut. Det var intressant att följa hur man ser på en bild när man fått veta att den är behandlad med actions. Det var alltså bilden på Sofia som var rätt. Här nedan ser ni hur den såg ut efter att jag redigerat den i camera raw, till höger ser ni hur den ser ut när jag har lagt på en action.


När jag tog bilden så var det varmt ute, bilden till vänster ser kall ut. Därför la jag på en action för att få fram värmen igen. Det kan man även enkelt göra själv också. MEN, det tar lite längre tid. När man är egen företagare så är det inte bara att fota och redigera som ingår i arbetsuppgifterna.

Jag sköter administrationen, fakturering, bokföring, inköp av varor och material, sortering, backup, skickar leveranser, utbildar mig vidare, marknadsför mig själv, utformar logotype o.s.v. Om ni tänker efter så finns det människor som jobbar med detta heltid. Det finns ekonomer, webbdesigner, lärare, revisorer, grafiker, inköpare, retuscherare, fotografer. Det finns alltså människor som har en av mina arbetsuppgifter, som heltids jobb. Ska man dra strået ännu längre så betyder det att jag har ca 8 olika heltidsjobb som jag ska klara av under 24 timmar. Då har jag inte tagit upp allt heller.

Självklart tänker jag effektivisera mitt arbetsflöde så mycket det bara går för att hinna med allt annat som ska göras. Dock ska det inte påverka mitt slutliga resultat. Det ska fortfarande vara min vision och stå för det jag står för.

Actions har även hjälpt med att bli vassare på redigering, genom att experimentera mycket, på kortare tid, så har jag lärt mig otroligt mycket om hur jag ska göra själv för att få det resultat jag vill ha. Så när jag har tid så kan jag göra så mycket mer själv.

Jag hoppas ni förstår mitt budskap i det hela. Kör ditt race, gör vad du vill, för det är bara då som det blir precis som du vill att det ska vara. Oavsett vilka hjälpmedel du använder dig av. Learning by doing.


Kommentarer
Postat av: Anneli - A'la Foto

Aha...så det var den bilden som du använt action på! Ja, som jag sade, det är omöjligt att se när man är duktig på att redigera sina egna bilder! :O)))

2011-07-15 @ 16:39:42
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Magnus

Det är ju tur att du har en IT-tekniker som jobbar gratis åt dig iaf så att du slipper det ;)

2011-07-15 @ 16:47:22
Postat av: Sica

Jättebra inlägg siss! Känner igen det där med att man vill förklara för andra hur bra "mitt" sätt är för resten och hur fel det är att andra gör på något annat vis. Mitt eget arbetssätt är bäst för mig. Ditt arbetssätt ät bäst för dig.



Och vi alla som är egna företagare vet hur mycket annat det är runt omkring som behöver göras. Självklart vill man effektivisera sitt jobb så mycket som möjligt. Det är så glasklart.

2011-07-15 @ 19:34:43
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Fotograf Laila Villebeck

Bra skrivet!



Sv: Härligt! ;)

2011-07-15 @ 19:53:02
URL: http://lailavillebeck.blogg.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Bästa inlägget på länge! Du har faktiskt fått mig att känna att det är mer okej att använda presets, innan kände jag lite att alla andra redigerar sina bilder helt själva och därmed fuskar jag... men det känns skönt att veta att det finns fler! Så tack :)

2011-07-15 @ 23:30:30
URL: http://jenfotografi.blogg.se/
Postat av: Fotograf MissJeni

Jen - Det är absolut inget fusk att effektivisera sitt arbetsflöde. Du ska veta att vi inte är ensamma heller, jag vet väääldigt många bröllopsfotografer som använder actions/presets, så var inte orolig ;)

2011-07-16 @ 09:39:11
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Jen Fotografi - Fotograf i Västervik

Skönt att höra! :)

2011-07-16 @ 18:43:16
URL: http://jenfotografi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: