Hur mycket ska man ta betalt?

Det trillar in lite mail från er läsare lite då och då, vilket jag tycker är himla kul. Något som har kommit upp fler gånger är funderingar kring hur mycket man ska ta betalt. Rent spontant känner jag att om man är osäker på hur mycket man ska ta betalt för ett fotojobb så ska man nog inte ta betalt alls.

Allt har att göra med din kunskap, din kreativitet och ditt engagemang kring uppdraget. Har du erfarenhet och känner att du vill börja jobba som fotograf så försök bygga upp en portfolio först. Fota vänner, familj och bekanta gratis. Detta ger dig chans till att ta reda på hur man arbetar i olika ljusförhållanden, komma på nya idéer och framför allt träffa nya människor och veta hur man ska hantera vinklar och komposition på människor som aldrig stått framför en kamera förut. Jag fotade väldigt många gratis under sommaren 2008 för att få träna på porträtt. Dels vänner, men jag sökte även efter frivilliga via min blogg. Nedan ser ni några bilder som jag tog den sommaren.

När jag väl kände att jag kunde stå för min kunskap så kunde jag även lättare motivera att ta betalt för mina uppdrag, hösten 2008 startade jag Fotograf MissJeni och fick därmed en f-skattesedel. Men jag var väldigt billig första året som jag jobbade och tog inte alls mycket betalt. Men man utvecklas hela tiden och jag fortsätter att höja mina priser allt eftersom. Man får liksom känna av lite och se vart man kan lägga sig i prisnivå för att sedan öka på lite i taget. Än idag gör jag fortfarande gratisfotograferingar när tid finns. Detta för att kunna fortsätta utvecklas och bli ännu bättre. Pengar är inte det första man ska tänka på, utan det är sig själv. Bara du avgör hur mycket du kan ta betalt för det du gör.

Sen är det en stor skillnad på att jobba som fotograf på heltid och att ha det som en hobbyverksamhet. Vart någonstans ligger du?


Kommentarer
Postat av: Anneli - A'la Foto

Det var en väldigt tuff filosofi du har med att om man är osäker på vad man ska ta betalt bör man nog inte ta betalt alls. Jag vet ingen fotograf som inte funderar på vad som är rätt pris och som funderar på hur mycket man kan och ska och bör ta.

Jag har träffat många duktiga, etablerade fotografer och deras gemensamma råd har varit att börja ta ordentligt betalt från början för det är svårare att höja sig till en rättvis nivå efter ett tag än det är att börja från början att stå upp för sig själv och sin konst! Men så beror det ju alltid på om man måste leva på sin inkomst eller inte. Måste man leva på sin inkomst måste man kanske sälja sig lite billigare för att få ihop pengar till räkningarna men har man inte det problemet tror jag det är bättre att stå på sig med sina priser och det man själv värdesätter sig till. men detta förutsätter ju att man har något att sälja...en produkt som folk vill ha och är villiga att betala för. Och för att få den varan så måste man öva och bli duktig först och då kan man be sina nära och kära att ställa upp som modeller, och sedan överhuvudtaget fotografera mycket...inte bara människor...lära sig kameran på annat går utmärkt! :O))



Det är svårt att ta betalt och många nedvärderar sig själva. Sedan har vi många kunder som inte förstår vad vi tar betalt för. Jag tror att vi överlag borde uppmana och stödja varandra att ta mera betalt. Det gynnar alla i längden....även kunderna! :O)



Nu har jag skrivit mycket och länge om vad jag tycker...nu har jag så mycket grus i ögonen så jag ska gå och lägga mig! Tack för intressanta tankar!

Natti/godmorgon (förmodligen när du läser det! )

2011-01-18 @ 03:36:49
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Fotograf MissJeni

Anneli: Nu riktade inte jag inlägget till etablerade fotografer utan till nybörjare som kanske funderar på att börja ta betalt för sina uppdrag. Och min tanke där är att om man ställer den frågan till någon annan (i det här fallet, mig) så är man kanske inte redo att ta betalt än utan man ska istället tänka på att bygga upp en portfolio.



Och som jag skriver längre ner i inlägget så står det att jag fortfarande höjjer mina priser just för att det är svårt med prissättningen. Sen har jag inte haft problem med att höjja mina priser, det har varit lättare att få kunder när dom vet man kan. Istället för att ta rejält med betalt utan någon portfolio att visa upp.



Så det var inte redan yrkesfotografer jag syftade på här :)

2011-01-18 @ 09:46:09
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: Ray Leigh

Nice blog. One should NEVER take less than you need!

Making fabulous pictures for clients takes time. Even post shoot editing, cropping etc.

How much does your equipment cost? Your computor? Your Creative suite? I know that evry year I will spend around 50,000 kronor on new stuff. If you strat doing work for free or cheaply you will find it very hard to raise your prices! 700 SEK an hour is an absolute minimum. Give some respect to your work and you can justify 10,000 a day. But for smaller companies.. well 700 an hour!

Take good care and remember to get as much joy as you can every day. Ray Leigh

2011-04-11 @ 18:15:18
URL: http://www.thebaldchemist.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: