Driva eget företag

Jag har fått många funderingar från er läsare om hur det är att ha eget företag. När jag startade Fotograf MissJeni så var det inget som jag själv hade tänkt på. Jag hade fotograferingen som en stark hobby men blev tillfrågad av fler och fler som ville att jag skulle fota dom. När jag sen fick förfrågan att fota mitt första heldagsbröllop i Oslo så kände jag att ville satsa fullt ut. Därmed startade jag Fotograf MissJeni hösten 2008. I det här inlägget berättar jag lite mer om hur det är att driva eget företag. Så det blir lite mycket text, men det kan hjälpa er som funderar på att starta eget själva.

Bild från mitt första heldagsbröllop i Oslo, 20081006

Sandra undrar hur det är att driva ett företag med kostnader och skatt m.m.

Det är såklart inte något man vänjer sig vid över en natt. Fotograf yrket är inte heller det billigaste man kan välja. Så man får räkna med att det blir mycket utgifter när man ska köpa in material, marknadsföra sig, uppdatera utrustning, programvaror, dator, skrivare, you name it. Skatt betalar man in varje månad till skatteverket och det är en preliminär beräknad skatt där man har uppskattat hur mycket man kommer tjäna på ett år. Blir det mer eller mindre så rättas detta till i deklarationen.

Jag använder mig av ett bokföringsprogram som heter Visma Enskild Firma. Där skriver jag in varje inköp jag gör, skriver ut fakturor, kvitton och den löpande bokföringen. Programmet är riktigt bra och i bokslutet som görs varje år så sammanställer programmet allt åt en inför deklarationen. Smidigt och bra! Jag har även gått några kurser på Skatteverket och läst företagsekonomi - extern redovisning på universitetet så nu har jag rätt bra koll på bokföringen och behöver alltså ingen revisor.

Personligen tycker jag att man bör läsa på så mycket som möjligt om bokföringen, skatten, moms och så vidare innan man startar upp. Att göra det samtidigt som man ska marknadsföra sig och nå ut till kunder tar tid. Hade det inte varit för att jag fortfarande pluggade så hade det inte gått så bra som det har gjort nu.


Sanna undrar hur man etablerar sig som fotograf, det är en ganska tuff marknad.

Du har helt rätt Sanna, det är en väldigt tuff marknad. Det viktigaste råd jag kan ge är att tro på dig själv! Om inte du tror att du kan lyckas, vem ska då tro på dig? Jag fick även väldigt mycket stöd och får det fortfarande från min familj och nära vänner. Det boostar självklart självförtroendet men det viktigaste är att veta att det man gör är väldigt bra och uppskattas av andra. Börja även med marknadsföringen så snart du kan. Kunderna kommer inte hitta dig om du inte syns.

Min Hemsida är min största reklampelare och delar den platsen med nöjda kunder som berättar för sina bekanta om mig. Sen får man tänka på att alla har olika smak på vad som är en bra bild och alla fotografer har olika bildspråk. Så om en kund inte gillar ditt jobb så betyder inte det att andra inte kommer gilla det. Fotografer ser inte varandra som konkurrenter heller utan mer som arbetskollegor. Jag har många kontakter med andra fotografer och vi tipsar varandra om jobb som man själv inte kan ta. Kunden är alltid i fokus och om jag inte kan hjälpa en kund så vet jag flera andra som kan.

Foto: Matilda Jonsson

Hoppas detta gav en lite tydligare bild om hur det är att driva ett företag. Några snabba tips jag kan ge er som vill starta eget är: Tro på dig själv! Nätverka med andra i samma bransch och skapa kontakter, marknadsför dig och ge inte upp. Det kommer inte gå bra direkt utan det tar tid. Följ dina drömmar och gör det du älskar. Det är det bästa som jag gjort!

Dyker det upp fler funderingar så tveka inte att fråga!


Kommentarer
Postat av: Maria - livet i Milano ☆

väldigt bra inlägg! :)



haha ja italienare är knäppa :p

2010-05-24 @ 12:04:27
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Emelie Ohlsson

Bra skrivet! :)

2010-05-24 @ 16:52:35
URL: http://emelieohlsson.blogg.se/
Postat av: sanna

tack så jätte mycket för svaret! tyckte det var ett väldigt bra svar. Jag har så himla svårt för o tycka att "gud vad bra den här bilden blev", jag kristiserar jämt mina egna bilder, jag kan tycka de är bra och känna mig jätte exhalterad när jag sitter med dem i ps, men sen så sjunker det ihop bara.



får skärpa mig helt enkelt.

2010-05-25 @ 02:18:34
URL: http://sannalubyhagman.blogg.se/
Postat av: Sandra - art, design & photography

Tack så mycket för svaret :D Ska självklart tänka på bokföring och marknadsföring när jag startar :) Hoppas jag fortfarande kan hålla kontakten med dig så jag akn fråga mer och likande

2010-05-25 @ 14:33:11
URL: http://saandraj.webblogg.se/
Postat av: Anneli - A'la Foto

Ett kanoninlägg och så äkta! Det är väldigt bra att du tar upp just den tunga delen med skatter o bokföring på ett så bra och tydligt sätt!

Jag tycker detta var jätteintressant att läsa och skulle gärna läsa mera om hur just du marknadsför dig...och vad du menar med att det går lättare för att du pluggar? Menar du att du inte behöver tjäna tillräckligt för att leva på det då du även har studiestöd eller hur menar du? För det är ju kämpigt i början att få ihop en inkomst man kan leva på det första året!



Än en gång..tack för ett mycket bra inlägg! :O))

2010-05-26 @ 14:11:22
URL: http://alafoto.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: