Fotoskolan - ISO

Iso handlar om hur känslig bildsensorn är för ljus. På min 5D har jag iso-lägen från 100 - 1600 (Det finns även två lägen till L respektive H men det går jag inte in på nu) När du ökar iso-talet i din kamera så förstärks bildkanalerna. Vilket gör det möjligt för dig att fota i svagt ljus utan blixt. Nackdelen är att samtidigt som bildkanalerna förstärks så förstärks även bruset. Men hellre vill man ha en skarp brusig bild än en oskarp bild som inte går att använda. Mycket av bruset kan man även reducera i efterhand i exempelvis photoshop.

Man kan även använda bruset till sin fördel för att förstärka sina bilder om färgåtergivningen inte är riktigt bra. Prova att göra bilden svartvit. Se exempel nedan.

I första bilden är färgåtergivningen lite platt, ISO är uppe i 640 vilket är ungefär mittemellan högsta och lägsta på min 5D. Detta medför att man ser lite brus i bilden. (Zoomar man in i ett bildbehandlingsprogram syns bruset väldigt bra redan på 50%)

I andra bilden har jag endast gjort den svartvit med hjälp av gradient map i photoshop CS3. Bilden får mer liv och känsla, trots att man fortfarande ser bruset.

Foton: Jag

Bilder: Min fina farmor

 


För att ge er en konkret jämförelse så lägger jag även upp en bild som är tagen utomhus, i dagsljus och ISO på 160. Det talar för sig själv vilket man föredrar. Men samtidigt handlar allt om vad man vill åstadkomma med sina bilder.

Foto: Jag

Modell: Viktoria



Kommentarer
Postat av: zaida

grymt snygg bild på viktoria !

2010-03-04 @ 16:03:31
URL: http://zaida.devote.se/
Postat av: Sica

Jag vill ta privatlektioner, ser fasiken inget brus! :P

2010-03-04 @ 17:27:38
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Harvey Adams

Dina porträtt på människor äger!

2010-03-06 @ 21:22:22
URL: http://arschkatzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: