Fotoskola del I - Bländare

Nu startar jag en ny kategori här på bloggen; fotoskola. Den kommer innehålla kort och gott lite grundläggande om hur man kommer igång med fotandet med sin systemkamera. Självklart får ni komma med egna förslag om vad jag ska ta upp.

I del I av fotoskolan tänkte jag ta upp hur bländare fungerar. Ju större bländare ditt objektiv har desto oskarpare bakgrund får du (bokeh). Till bilderna nedan har jag fotat med ett 50mm f1,4 som ofta används till porträttbilder. Nedan visas några exempel på hur du får ett kortare skärpedjup ju större bländare du använder dig av. I bländarvärde är det låga siffror exempelvis 1,4 som är stor bländare och högre siffror 7,1 räknas som liten bländare.



Bländartal på f7,1, skärpan ligger på hunden, tjejen och gräset närmast dom




Bländarvärde f4, skärpan ligger på tjejen och gräset är oskarpt




Bländarvärde f1,4, skärpan ligger på större delen av tjejens ansikte, resten är oskarpt.


Ett tips är att ställa in kameran på bländarprioritet (Av på Canons modeller) och bara fota i det läget någon vecka för att lära sig hur bländarvärdet påverkar bilden.



Kommentarer
Postat av: Sica

Superbra kategori siss! Kan jag behöva :)

2010-02-10 @ 17:58:54
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Sessan

Bra kategori då jag är urusel på att förstå ur handböcker etc.

2010-02-12 @ 18:45:18
URL: http://victoria87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: