Redigeringstips

Jag sitter med en kopp té och redigerar lite bröllopsbilder från i lördags och tänkte dela med mig av några tips man kan tänka på vid efterbehandlingen.

* Fota alltid i raw format.
Redan innan du knäpper av en bild så ställ in kameran på raw format. Redan där får du fler möjligheter när du sedan ska redigera dina bilder. Du har även "råd  att göra fel" vid fotograferingen, underexponerade eller överexponerade bilder (för mörka eller för ljusa) kan räddas.

* Kontrast
Bilderna direkt från kameran kan vara fina, men är oftast lite platta och gråa, ökar man kontrasten en aning så får bilden genast mer lyft och liv. Kontrasten kan man öka på olika sätt, i photoshop finns bland annat kurvor som är lätt att arbeta med. Resultatet blir en mer intressant bild.

 
Bild från kameran                                               Ökat kontrast

* Tänk utanför "reglerna".
Människor gillar något som är unikt och som fångar ens uppmärksamhet. Nytänkande går alltid hem!

* Gör flera versioner.
Passar bilden bäst i färg, svartvit, sepia eller mättad ton? Gör du flera versioner av samma bild så får du fram den bästa sidan av din bild.

  
 

* Ta konstruktiv kritik
Att få andras åsikter om en bild kan vara både bra och dålig beroende på vem man får den ifrån. Bli medlem på en community där fotografer samlas så får du värdefulla tips och råd på hur du kan förbättra dina bilder. Konstruktiv kritik tar fram sånt som kan förbättras i en bild. Exempelvis: "färgerna är fina men lite mer kontrast skulle höja bilden" . Kommentarer som bara är negativa och inte innehåller hur man kan förbättra sitt arbete ska man bara strunta i.
Jag är medlem på fotosidan.se, modellbilder.se och brollopsfotografer.se där har jag lärt mig massor ifrån kunniga och duktiga människor.

* Öva, öva, öva
Det viktigaste att komma ihåg är dock att övning ger färdighet! Både vad gäller att ta bilder och efterbehandling av bilder.

Hoppas det var till hjälp för er, vill ni ha några specifika tips på något så skicka en kommentar vettja. Har ni själva egna tips så dela gärna med er :)


Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

haha eller hur :P de har väll olika mappar eller något jag vet inte



kul inlägg!

2009-07-28 @ 15:22:49
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

haha nej men ändå onödig kostnad :P

det är ungefär platsgaranti. skulle den bli full så kommer jag inte in men har kontakt med en av lärarna och hon skulle säga till om det är nästan fullt då hon älskar mig :P

2009-07-28 @ 16:00:48
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Danne [danieldahl.blogg.se]

Tips är alltid uppskattat. Har själv en del tips i min blogg. Erfarenhetsbyte är toppen!

2009-07-28 @ 16:51:41
URL: http://danieldahl.blogg.se/
Postat av: Erika Hallman

Tack för tipsen :)

2009-07-28 @ 23:53:02
URL: http://erikahallman.blogg.se/
Postat av: Sica

Vilket bra inlägg siss! tackar för tipsen. ^^

2009-07-30 @ 11:13:30
URL: http://sicastyle.se
Postat av: emelie

Jag har nyligen börjat fota med systemkamera trots att fotointresset funnits där länge.. Jag ska denna vecka fota två baler, har du några tips? Jag skulle också uppskatta väldigt mycket om du ville kika in på min sida och ge lite respons på de bilder jag hittills lagt upp! :)

2011-06-06 @ 15:05:23
URL: http://emeliefotoochbild.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: