Inkasso?

Jag sitter och vrider och vänder på mig. Googlar runt på lite olika inkassoföretag. Sånt där okul. Men vad ska jag göra när en kund väljer att inte betala? Efter tre påminnelsemail, en påminnelsefaktura och även via telefon händer fortfarande ingenting. Är det så trist att personen i fråga inte tar mig på allvar? Jag måste ju få in pengarna för att kunna fortsätta jobba. Det som väger tyngst är att jag redan levererat bilderna också. Men jag ger inte upp, har man beställt en tjänst så ska man även betala för den. Frågan är om jag ska behöva gå så långt som till inkasso?

Någon som har nått bra tips att ge?

Man lär sig av sina misstag och härdanefter levereras inga bilder förrän inbetalning skett. Trist att en ska förstöra tilliten för alla andra.


Kommentarer
Postat av: Sabine - Ab imo pectore

fan vad trist när det blir sådär!!

2009-08-04 @ 11:26:39
URL: http://enibas.blogg.se/
Postat av: sica

Som du säger, man lär sig av sina misstag. Du måste få betalt för de jobb du har utföt, inkasso röstar jag för. Annars kanske ingen kommer ta dig på allvar hädanefter heller. "Dom slapp undan, så då kgör vi med det". Du har ett företag och du följer de regler som ett företag har. Så är det bara.

Det du kan göra är att skriva på hemsidan att efter påminnelseavgifter så kommer ett inkassobrev. Har sett flera företag göra så. Behöver ju inte vara en text som tar över hela sidan, utan i liten storlek vid en infosida om leveranser, betalning etc?

2009-08-04 @ 11:36:33
URL: http://sicastyle.se
Postat av: J o h a n n a

Nej va trist! Jag tycker absolut att du ska stå på dig och se till att få betalt!

2009-08-04 @ 13:32:24
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: Saga

du kan själv göra en fordran om betalning hos kronofogden direkt. du får en blankett och fyller i, därefter blir personen delgiven. ring och beställ blanketten :)Du kan även göra en polisanmälan, men skicka först ett mail och förvarna om det. du behöver personnummer på personen i bägge fallen dock.

2009-08-04 @ 14:50:08
Postat av: Nina

Har inte varit med om det tidigare. Jag är som du, naiv nog och levererar bilderna många gånger innan betalning. Hittills har det itne varit ett problem.

Hur mycket rör det sig om? Vad är deras ursäkt? Ett tips är att du ska ha förseningsavgift på dina fakturor i fortsättningen. Att fakturan höjd med viss procent för varje påminnelse. En fotograf som jag pratade med hade en förseningsavgift på 25% vid varje påminnelse. Folk blev skrämda och betalade i tid.

Trist när sånt här händer :(

Stå på dig!

2009-08-04 @ 14:57:39
URL: http://volvos60.blogg.se/
Postat av: Victoria

Shit vad tråkigt! Men håller med övriga kommenterare här, ditt företag måste ha in pengarna. Håller på dig!

2009-08-04 @ 18:13:55
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: Anders Thorsell

Aj. Det var verkligen trist. Har inte råkat ut för detta personligen. Hoppas det löser sig.

2009-08-04 @ 20:45:18
URL: http://andersthorsell.blogspot.com/
Postat av: Sessan

Riktigt ruttet gjort tycker jag.

Kör på inkasso.

2009-08-06 @ 14:59:14
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: Fotograf Emelie Ohlsson

Jag har varit i samma situation, jag skickade ett brev att jag på ett visst datum lämnade över ärendet till inkasso, då kom pengarna illa kvickt.

Detta var ett företag som tagit en bild av mig och ingen kund men man ska väl ta i med hårdhandskarna oavsett, självklart ska du ha betalt!

2009-08-08 @ 21:44:37
URL: http://emelieohlsson.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Du kan alltid sälja fakturan för att få in pengar, det tar typ 3 dagar att få pengar. Kostar dock en liten % sats av fakturan men det kan det vara värt om du verkligen behöver få in pengar. Hoppas det är till hjälp!

2012-03-05 @ 15:01:47
URL: http://säljafakturor.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: