Canon EF 100/2,8 USM macro 1:1


Bild: cyberphoto.se

Här är ett annat objektiv som ligger i min kameraväska. Ett macro objektiv är ett måste för min utrustning då jag bara älskar att gå ner till detaljnivå och få fram sånt man egentligen inte annars tänker på. Det här objektivet hade jag läst mycket gott om innan jag köpte det så jag hade ingen tvivel om att det skulle uppnå mina förväntingar. Skärpan är slående och det är en ren fröjd att fota allt möjligt med det. Jag har även använt det till att fota mina porträttbilder från plåtningar. Färgerna blir så snygga och går man ner till bländare 2.8 så får man en snygg bokeh också. (oskarp bakrund) Om ni letar efter ett skarpt macro objektiv så kan jag varmt rekomendera detta.  Priset ligger på ca: 4990kr



Här är några bilder som jag tagit med Canon EF 100/2,8 USM macro 1:1




Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

åh det kliar i fingrarna! jag vill ha ett bra macro objektiv, men för vilka pengar? :(

2008-09-03 @ 15:33:19
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: Annika

Skarp javisst, men vänta bara tills du tappar den..! ;) Någon innan mig här på jobbet har gjort något med den så autofokusen krånglar så in i..

Gjorde en jämförelse med den och EF-S 55-200 igår. Skärpan är 1000 gånger bättre på med 100mm och motivet blir lika stort med 100mm som med fullt inzoomad 55-200, det var lite roligt. Det handlar ju i princip bara om närgränsen men iaf :)



Kul att du börjat visa upp din kameraväska igen. Jag har färdigt material till såna inlägg jag med så det kommer nog snart :)

2008-09-03 @ 16:32:32
URL: http://aes25.blogspot.com
Postat av: Annika

Det kan ju varit ett 55-250 jag menade faktiskt. Plastigt och glappigt är det iaf..!



Har du inte hört att det är trendigt att tappa objektiven i marken numera..? Näääää.. det är dumt att göra det.

Men 100mm retar gallfeber på mig varje gång jag ska fota något vitt mot vit bakgrund, den vägrar hitta fokus men men. MF funkar ju :)

2008-09-03 @ 16:52:50
URL: http://aes25.blogspot.com
Postat av: Annika

Då är det inte samma 55-250 för jobbets har då inte IS.. snarare tvärtom! Vibrerar om man andas på det typ.



Jag ska visa upp mina kameraprylar så småningom, det är lite kvar att fixa än så länge. Det är faktiskt just telezoomen jag inte hunnit fixa än, allt ska va klart innan jag börjar liksom :)

2008-09-03 @ 17:13:12
URL: http://aes25.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: