raw vs jpeg

Det är visst fler än jag som inte har greppat riktigt vad skillnaden är mellan jpeg och raw. Nu är jag absolut inte experten att fråga, men jag kan ju beskriva min uppfattning. Jpeg format är mindre i storlek och det man ser i sökaren är vad du får i datorn. Raw-format är större i storleken men det är ingen bild utan är information i färger som du kan redigera i större utsträckning. Dock när du öppnat bilden i bildredigerinsprogram så är det så den kommer se ut, det går alltså inte att gå tillbaka till ursprungsbilden när du väl sparat den. Möjligheterna är dock fler. Först tänkte jag att jag inte alls gillade raw på grund av att jag tycker att man ska lägga mer tid på att ta bilden än på att redigera den. Men så är ju inte fallet med raw, utan redigeringen är inte så omfattande som en vanlig jpeg. Bara det att resultatet blir mycket bättre. Jag vet inte om ni blev klokare utav det här, men det finns mycket information om man bara googlar eller håller öron öppna. Jag vet i alla fall själv att jag kommer fota helt i raw-format från och med nu. Imorgon kan jag visa lite bildexempel också om intresse finns för det.


foto: Jag


Kommentarer
Postat av: malincatrin

På en fotokurs jag var på fick jag höra att en raw-fil kan du aldrig förstöra helt utan kan alltid gå tillbaka till ursprungsläget. Jag har inget bildredigeringsprogram som hanterar raw-filer, därför jag inte fotar i det =/

2008-05-26 @ 00:20:18
URL: http://malincatrin.blogg.se/
Postat av: Missjeni

Ja, tills du har sparat filen kan man gå tillbaka till ursprungsbilden. Men när du har sparat den så är de så den kommer se ut. I alla fall har det blivit så när jag har redigerat mina bilder. Sen kanske det finns andra program som gör kopia av filerna. Men inte photoshop iaf :) Som sagt är jag ingen expert inom området utan bara berättar hur jag själv upplever det.

2008-05-26 @ 08:01:21
URL: http://jeni.blogg.se/
Postat av: malincatrin

Nu har jag inte full koll på vad för kamera du fotar med men jag var på en Nikon ftokurs och där diskuterade vi raw-filer.. Nackdelen är att redigeringsprogramet kostar 2000 (har inte de pengarna just nu) och där sparas bilderna i kopior, du har alltid kvar ursprungsbilden.. Fick jag lära mig i alla fall :) Så om du fotar raw kan jag ju rekommendera ett annat program än photoshop :D

2008-05-26 @ 08:23:50
URL: http://malincatrin.blogg.se/
Postat av: Jessan

Jag fotar uteslutade i raw sedan nån månad tillbaka, jpeg vill jag verkligen inte gå tillbaka till... Möjligheterna blir så mkt trevligare i raw, däremot har jag då alltid kvar mina orginalfiler, de går då iaf att ställa tillbaka och "framkalla" hur många ggr som helst och på olika sätt=)

I jpeg-formatet är allt detta redan gjort och all "onödig" info är raderad.

Klokt beslut du tagit;)

2008-05-26 @ 11:31:06
URL: http://jessan.se
Postat av: Annelie

Man kan ju spara bildfilen oredigerad också ;)

Älskar att fota i RAW, det blir verkligen en stor kvalité skillnad! Har köpt ett 16gb minneskort i RAWs ära ;) haha

2008-05-26 @ 11:45:03
URL: http://anneliemalmgren.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag har alltid originalbilden kvar. Photoshop Camera Raw sparar en liten fil som innehåller info om vad man ändrat på raw-bilden. Tar du bort den så har du originalbilden. Annars kan man ju alltid bara ställa tillbaka inställningarna till Default.

Så nöjd jag är nu när du börjat fota i raw :) Även om länken i förra inlägget blev fel ;)

2008-05-26 @ 12:52:08
URL: http://aes25.blogspot.com
Postat av: joss

härligt foto! :)

2008-05-26 @ 14:16:22
URL: http://metrobloggen.se/dontpaniic
Postat av: Ulrika

Roligt att du börjat upptäcka vinsterna med att fota i raw! Det är dock inte som du säger, utan raw-filen finns kvar så länge du vill ha den, och du kan ändra i den hur många gånger och hur mycket du vill utan att du förstör filen.



Jag antar att du konverterar i camera raw (eftersom du har PS) och då sparar du en kopia som tex tiff eller jpg som du går vidare och labbar med i PS.



En stor vinst med raw är att du ställer in vitbalans i efterhand och kan korrigera exponering osv på ett helt annat sätt jämfört med jpg.

2008-05-26 @ 16:54:03
Postat av: Siss

Jag blev inte klokare alls, men du vet ju vilken hjärna jag har. En bildskillnad vill din tröga siss se ^^

2008-05-27 @ 08:19:16
URL: http://sicastyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: