Manuellt eller autofokus?

Jag och Annika har haft en diskussion kring hur vi fotar. Det är sånt här snack som jag gillar, byta lite erfarenheter, ge tips och få råd själv. Hon frågade även hur snabb jag var när det gäller att fota med manuell fokus, alltså ställa in skärpan själv. Jag fotar nästan enbart manuellt och mina motiv vet ni ju själva sträcker sig brett ut från barn till små kryp och fina blommor till landskap, solnedgångar och porträtt. På 350D:n använder jag sällan autofokus då den låter rätt så rejält och träffar inte rätt alla gånger heller, dessutom är den lite slö. Det är främst då tamron objektivet jag menar då, även det som används flitigast numera när jag fotar med minibäbisen 350D. Men på 5D:n har jag blivit lite latare, dock fotar jag bara med autofokus om jag verkligen inte har tid att ställa in allt själv. Som när det gäller ögonblicksbilder. Till exempel när jag fotade blommor i trädgården så hoppade det fram en gräshoppa bara sådär. Då blev det autofokus som fick föreviga den bilden eftersom den är snäppet snabbare än mig själv :P Jag hann bara ta tre bilder innan gräshoppan hoppade vidare. Men har jag all tid i världen så föredrar jag att fota manuellt. Skärpan hamnar precis där jag vill ha den och det gillar jag. :) Jag kan visa två bilder som jag fotat med autofokus och manuellt fokus. Mitt tips är ändå att man ska använda det som funkar bäst. Så länge det inte är kärringknappen ;). Det är väldigt personligt hur man fotar och det är så det ska vara. Alla har vi fotografer samma mål att sträva efter, men vägen dit kan se olika ut och jag tycker det är viktigt att man hittar sin stil som funkar och känns bra.



Kommentarer
Postat av: Annika

Titta ja! Men skärpan ser ju ut att ha hamnat på bladkanten med AF.. ;) Och blomman var ju ett väldigt bra MF-exempel.

Klart att MF är att föredra om man har tid och möjlighet. Mina ögon gillar dock inte att kisa in i sökaren så länge åt gången (egentligen borde jag inte vara fotograf med min dåliga syn jag vet..)



Och ang. din dröm :) Jag trodde du skulle påbörja den NU, eller i höst typ. Men då blir det alltså om två år? Då har du lite mer tid på dig, lite mer tid att samla på dig grym utrustning :)



Lycka till ikväll :)

2008-07-22 @ 16:22:40
URL: http://aes25.blogspot.com
Postat av: Maria

av dessa två gillar jag fotot taget med manuell fokus bäst :)

2008-07-22 @ 17:32:02
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: malincatrin

Jag varierar rätt mycket mellan manuell och auto. Har inte fotat så mycket porträttbilder och vet inte om jag klarar det med manuell.. Håller ju fortfarande på och lära mig fotografera.. Men tids nog.. Får se va som händer..

2008-07-22 @ 18:11:48
URL: http://malincatrin.blogg.se/
Postat av: PinnaColada

jag ser ju ingen skillnad hehe men tyckte båda bilderna va jätefina=)

2008-07-22 @ 19:18:29
URL: http://pinnacolada.blogg.se/
Postat av: FrökenSvår

Vad kul att höra lite tips från en som fotat ett tag och tar vackra bilder =) Jag är själv nybörjare med just digital systemkamera och uppskattar alla tips man kan få, hoppas på fler ;) Ha det bra!

2008-07-22 @ 23:15:47
URL: http://www.nogg.se/tessyn
Postat av: Eva

Visst är det intressant att snacka foto med fotointresserade. :o))



Jag ställer så gott som alltid in skärpan själv när jag fotar macro i naturen, men ställer nästan aldrig skärpan själv i studion.

Sen när jag fotar med mitt arax tilt/shift objektiv (tex. dom svartvita porträtten på bloggen) så finns det inget val utan man måste ställa skärpan själv.. vilket är mycket svårare på det objektivet än andra. Men kontrasten i "araxen" är outstanding! :o))



Men något som jag alltid gör är ju att ha manuella inställningar i kameran, fotar man med kamerans auto inställningar kan man lika gärna ha en kompaktkamera. ;o))



/Eva

2008-07-22 @ 23:26:42
URL: http://blixman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: